SKAPARLUST

Jag skapar av hjärtats lust, allt mellan himmel och jord.

Från egen skörd

Kategori: mat & bak

 
Det är inte klokt snart är det november månad och jag har fortfarande egenodlade tomater! Det milda vädret utan frostnätter har gjort att mina tomater på balkongen klarat sig tills nu. Igår plockade ena storebrorsan in två stora skålar med tomater. Allt det hinner vi inte äta färskt och många av tomaterna var fortfarande gröna så jag bestämde mig för att göra chutney. Jag älskar en god chutney till stekt eller grillat kött,  det är det perfekta tillbehöret. 
 
Man kan ta lite vad man har hemma i chutneyn.  Jag använde tomater, tärnade äpplen, lök, russin,  farinsocker och balsamvinäger. För lite styrka rev jag ner lite ingefära och smaksatte med salt och några kryddmått chilipulver. Allt kokas på svag värme i minst trekvart.  Jag tyckte att bitarna var lite väl stora när det var klart så jag mixade chutneyn, men det är ju en smaksak hur man gör.  Sen är det bara att hälla upp på rengjorda burkar.  Jag har använt glasburkarna från fredagens pizzamys, de där små som man får tomatsåsen i till den färdiga pizzadegen. Jag hade inte riktigt så det räckte med bara dem så jag fick rota lite i återvinningen efter andra lämpliga burkar.  
 
Etiketter är ju fint och praktiskt så man inte glömmer burkarnas innehåll, men jag tycker inte om att köpa så jag letade lite bland mitt papperspyssel och hittade skräprundlar som man tar bort när man viker askar med hål i. Perfekt! De små burkarna tänker jag blir bra gåbortspresenter och då kanske jag pimpar locken med fint tyg eller papper. 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: