SKAPARLUST

Jag skapar av hjärtats lust, allt mellan himmel och jord.

Till en smalis

Kategori: barnkläder

Vännernas yngsta dotter är långt under "snittet" gällande vikten och då, liksom när man som mina grabbar ligger över gränsen för vad som anses normalt, finns det ingenting i affärerna som sitter bra. Jag erbjöd mig att sy leggings till sessan som sitter uppe och inte är för korta i benen. 
 
Jag har inte tidigare ändrat mönster så mycket som krävdes den här gången och fick lite hjälp från fb-gruppen Sytokiga hur jag kunde göra. Jag utgick från ett endelsmönster i Ottobre i stl 104, som stämmer bra på längden,  och vek bort vidd på mitten av mönsterdelen så midjevidden stämde överens med hennes. Testparet syddes i en gråsvartrandig jersey. Jag hade tur och de satt som en smäck. Enda ändringen till nästa par var att jag på mammans initiativ ökade på lite, lite vidd i benslut och midja så hon fick lite att växa i. Finparet sydde jag i en jeansjersey med sidsöm. Sömmen stickade jag ner med tråd i avvikande färg precis som på riktiga jeans. De blev en fin födelsedagspresent och lillsessan tycker att de är så sköna att hon t.om. sovit med dem på. Vilken tur att hon har två par så mamma slipper tvätta om nätterna. 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: