SKAPARLUST

Jag skapar av hjärtats lust, allt mellan himmel och jord.

Tårtkalas

Kategori: mat & bak

 
Så har lillebror hunnit fylla hela fyra år och vi har firat honom hela helgen med släktkalas i lördags och barnkalas i söndags. Tre tårtor har jag bakat till alla söta gäster. Efter fjolårets Jake och piraterna tårta var lillebrors förväntningar höga. I ärlighetens namn var det nära att jag fått göra en repris på Jake, men så lyckades jag övertyga lillebror om att de där fotbollsfigurerna vi köpte redan i september skulle bli jättefina på tårta.  Och det blev de ju. En given succé i fotbollstokiga familjen! 
 
Bottnarna bakade vi tillsammans jag och lillebror: en glutenfri chokladtårta är basen. På detta ett lager Nutella,  skivad banan och grädde.  Gräsplanen är marsipan som jag färgat in med gelefärg. Linjerna är vanlig kristyr på tub; supersmidigt att rita med. Tårtorna var verkligen uppskattade både goda och fina. Själv uppskattade jag nog mest att slippa lägga alla dessa timmar på tårtdekor i sockermassa, även om mannen i huset tyckte att årets tårtor minsann också tog tid att göra. 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: