SKAPARLUST

Jag skapar av hjärtats lust, allt mellan himmel och jord.

T-shirt till lillebror och en tut

Kategori: barnkläder

 
Jag har så smått börjat uppdatera lillebrors sommargarderob i stl. 116. Tidigt, jag vet, men det går snabbt till solen och värmen kommer. Först ut är en t-shirt med v-ringning och dubbla fållar så det ser ut som två tröjor på varandra. Mönstret kommer från Ottobre 3/2009, men jag har uteslutit kragen som inte tilltalade mig. 
Angry birdstyget kommer från Jonic textil och den röda singeljerseyn från Gittes. Mudden kommer jag inte ihåg varifrån den är köpt, men det är troligtvis Gittes också,  då den är rundvävd.
Jag har sytt v-ringningar tidigare, men jag har inte blivit så nöjd med resultatet. Denna gång prövade jag ett annat sätt och det var både bättre och enklare. Faktiskt blev jag så nöjd att jag knåpat ihop en liten tut i bilder.
 
 
Allt klart? Inte? Då får jag väl försöka förklara i ord också. 
1. För att muddkanten ska bli sådär slät och fin i v:et klipper jag bägge ändar som ett v. Min mudd är 4 cm bred och v:et är 1.5 cm djupt.
2. Klipp mudden med 1 cm sömsmån. Markera mb(mitten på mudden) med ett litet jack i sömsmånen.
3. Vik mudden dubbel räta mot räta och sy ihop med en raksöm. 
4. Dela på sömsmånerna och vik halsmudden aviga mot aviga på längden. Sätt en nål genom sömmen mf och en genom bägge lager vid mb-jacket. Jag märker även ut 1/4 mellan mf och mb med en nål.
5. Dags att förbereda tröjan. Sy bägge axelsömmarna. Jag brukar ha med ett vävt band för stadga, men det är inte nödvändigt. Bandet limmar jag till bakstyckets rätsida med limstift från Bibbis textil. Då ligger det stilla och jag slipper nåla. Pressa sömmarna med sömsmånen mot bakstyckena. Om du vill kan du nu också stryka fast en liten bit formband ( finns hos Bibbis) på avigan av framstycket precis mitt fram. Det är bra att göra, men inte helt nödvändigt;  jag gjorde inte det på Angry Birds t-shirten.
6. Klipp ett jack i sömsmånen mf nästan så djupt som hela sömsmånens bredd. Nåla fast mudden i halsringningen, passa mf och mb med varandra och eventuella nålar mellan.
7. Sy halsringningen med raksöm. Börja mb. Sträck mudden samtidigt som du syr. Vid sömmen mf låter du nålen vara nere när du svänger arbetet.
8. Vik upp mudden och kontrollera att du är nöjd med halsringningen. 
9. Kasta samman sömsmånerna. Pressa sömsmånerna nedåt. Om du vill kan du sticka ner sömsmånen annars är du klar! 
 
Hoppas att det gick att förstå, fråga gärna om något är oklart. 
 EDIT: Nu har jag bytt ut bilden till steg 2 så det tydligare syns hur mudden ser ut.

Kommentarer

  • Anonym säger:

    Bra och enkelt förklarat. Har inte prövat v-ringar ännu men det kommer nog snart.

    2014-02-24 | 11:34:59
  • Mika säger:

    Tack! Roligt att du tycker om tuten. Hoppas att du provar att sy v-ringning snart, det är inte så svårt som det verkar. Och så tycker jag att det blir himla snyggt.

    2014-02-24 | 13:06:26
    Bloggadress: http://pysselmia.blogg.se

Kommentera inlägget här: