SKAPARLUST

Jag skapar av hjärtats lust, allt mellan himmel och jord.

En till sommartröja och tut

Kategori: barnkläder

Jag gillade verkligen modellen på lillebrors nya t-shirt med Angry Birds och en till var jag ju "tvungen" att sy när jag skulle fota till v-ringningstuten. Så det blev en i klassiska färger: blått, vitt och rött. Samma mönster som förra, men jag provade att ändra på sömordningen av ärmen och fållade innan jag sydde i ärmen i ärmhålet så jag kunde sy ärm- och sidosömmen i ett. Det VAR enklare att få till den dubbla fållen snyggt, MEN sen blev det desto klumpigare när jag sydde genom åtta lager tyg i ärmsluten. Alltså, jag vet inte riktigt vilket jag föredrar. Jag får nog göra en till av varje innan jag bestämmer mig för vilket sätt som är bäst. Det behövs ju ändå ett gäng tischor till sommaren.
 
 
När jag ändå var igång och fotade till v-ringningstuten passade jag på att fortsätta med en till tut på hur man kan sy de dubbla fållarna. Tyvärr var det lite mörkare när jag kom så långt så bildkvaliteten är sämre. Jag hoppas att det ändå ska gå att se hur jag gjort. Annars är är ni välkomna med frågor så ska jag försöka svara på dem så gott jag kan. 
 
 
1. Klipp den extra fållen i tyg i avvikande färg i samma bredd som nedtill på ärmen och dubbelt så hög som du vill ha den. Tänk på hur bred ärmens fåll är, den biten kommer ju inte att synas, och ta dubbla ärmens fåll extra förutom den höjd×2 du vill ska synas. Klipp extrafållen med sömsmån runt om.
2. Vik nu den extra fållen på mitten av höjden och stryk vikningen. Vik också ärmens fåll och stryk vikningen noggrant. 
3. Vik ut fållvikningen på ärmen igen och sy fast den dubbla extra fållbiten räta mot räta. 
4. Vik tillbaka fållen på ärmen med den extra fållen under. Du ska alltså ha fyra lager tyg om du gjort rätt nu.
5. Nåla fållen så att tyglagren inte glider runt och du får en ojämn och bubblig fåll.
6. Sy raksöm med tvillingnål eller täcksöm precis som vanligt när du fållar. Klart! 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: