SKAPARLUST

Jag skapar av hjärtats lust, allt mellan himmel och jord.

Älska FBA

Kategori: vuxenkläder

 
 
I våras sydde jag en tunika efter ett mönster ur Ottobre woman.  Den har jag använt en hel del sen dess ,men riktigt nöjd har jag inte varit då jag upplevt det som att avskärningen under bysten sitter för högt upp. Jag gjorde ett försök att rita om det övre framstycket, men eftersom jag inte hade någon koll alls på hur jag skulle gå till väga så stannade det vid en omritad mönsterdel. Men så hörde jag talas om FBA - full bust adjustment och hoppet väcktes, men ingen berättade hur man skulle göra riktigt. Inte förrän jag hittade bloggen Sew, sew, sew your boat förstod jag. Där beskriver Alexandra alla steg till att justera ett vanligt mönster så att det passar just dig. Helt fantastiskt!
 
Enkelt beskrivet kan man säga att man klipper sönder mönstret och drar isär delarna innan man ritar en ny mönsterdel.  Det skiljde en hel del på originalet och "min" slutgiltiga mönsterdel.  För att visa det la jag dem ovanpå varandra. Det är inte en jättebra bild, men man ser ändå skillnaden. 
 
 
Detta är mitt första försök till FBA och jag är lyrisk över resultatet. Eftersom det var ett test vågade jag inte sy i något av mina fintyger utan jag rotade fram en gammal stuv från SoS,  en supermjuk och stretchig trikå, jag som ursprungligen var tänkt till något plagg till lillebror. Förutom FBA gjorde jag två ändringar: förlängde ärmarna 15 cm till hellånga med puff och förlängde fålldelarna 5 cm. Fållen gjorde jag 4 cm bred mot 2 cm som det skulle vara så i slutändan blev den inte så mycket längre. Nu ska jag bara bestämma mig för vilket av mina fintyger som jag ska använda till nästa tunika. 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: