SKAPARLUST

Jag skapar av hjärtats lust, allt mellan himmel och jord.

En utmaning till mig själv

Kategori: vuxenkläder

Jag är med i Vi Sytokiga på Facebook och sen några veckor tillbaka finns där en ny syutmaning varje vecka. Förra veckan var utmaningen att sy så mycket som möjligt av en meter tyg. Någon vecka har det varit återbruks relaterat. Allt är frivilligt, men det är ju så fantastiskt roligt att vara med i utmaningar så jag har försökt få ihop något varje vecka.
 
Ena veckan handlade det om nystart och då kom jag på att jag skulle sy mina första riktiga byxor till mig själv. Jag har nämligen inte tidigare sytt något mer avancerat än leggings och enkla knytbyxor till mig. En anledning har varit att jag har haft svårt att komma över spärren mot att sy blixtlås och gylf. Jag har trott att det är så svårt att jag inte ens har försökt. Nu bestämde jag mig för att det faktiskt var dags och letade upp ett stretchigt gråmelerat tyg i mina gömmor. Mönstret tog jag från Ottobre woman 2 / 2013, Curvy and Smart. Ett passande grått blixtlås fanns även det hemma. Lite fick jag sprätta innan jag fick till gylfsprundet, men det gick! På bakstyckena finns insnitt som gör att byxorna sitter väldigt bra över rumpan, dessa gjorde jag bredare efter en användning. Ja, just det- mer sprättande då linningen tvunget måste bort innan ändringen kunde göras och sen dessutom kortas då midjevidden blev mindre. Sen har jag ju rätt korta ben så även dessa fick jag korta en del jämfört med orginalmönstret. Ja, en del meckande, men nu har jag faktiskt ett par sköna byxor som sitter bra! Och sådär himla svårt var det ju egentligen inte. Tvärtom riktigt roligt, andra paret är redan på gång.
 

Till byxorna sydde jag en enkel Simone i mönstrad viscosejersey med tungt fall. Först tänkte jag sy infodring i halsen, men det blev inte riktigt snyggt. Sömmen måste ha töjt sig för ringningen ville inte ligga plant utan vek sig utåt. Så jag sprättade(igen) och kantade med svart jersey.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: