SKAPARLUST

Jag skapar av hjärtats lust, allt mellan himmel och jord.

Testpresenter

Kategori: barnkläder

Bloggandet har blivit lidande den senaste tiden,  jag har haft lite för mycket att göra och prioriterat bort det.  Sista inlägget var ju innan jul och det är ju på tok för länge sen. Det måste bli ändring på detta framöver,  jag får helt enkelt ta mig tid att blogga för det är ju så fantastiskt roligt när jag väl kommer till skott. 
 
En hel del har jag faktiskt hunnit sy; tidsbristen till trots,  bl.a. två presenter till två små tjejer. Båda alstren är ett slags test för kommande sömnad.
 
Först ut var en Singoallatunika till brorsdottern i åtta års present. Den var ett test såtillvida att jag provade ett nytt mönster,  Miniprints, från Ottobre 4/2013. Jag har tidigare sytt en singoallaklänning till henne som hon tyckt mycket om och använt tre somrar, men som nu är för liten.  Nu ville jag se om jag kunde få till en ny favorit, men eftersom mönstret jag använde förra gången inte fanns i rätt storlek, fick jag prova ett nytt. Den gamla klänningen var sydd av ett påslakan och en gammal gardin och sådär härligt mjuk som jag vet att brorsdottern vill att kläder ska vara. Till den nya tunikan valde jag därför att klippa sönder en omlottklänning som jag köpt på loppis för att jag tyckte tyget var helt underbart. Jag gjorde om mönstret lite och satte ihop fram- och bakstyckena med fållstyckena så det blev hela stycken på längden. Sen satte jag halssprundet i ryggen eftersom jag inte hade tyg till ett helt bakstycke på bredden, utan fick klippa två halvor istället. Jag gillar faktiskt det bättre än originalet.  Sprundet gjorde jag inte heller så djupt som enligt mönstret och så satte jag bara en knapp. Snedslån i halskanten avslutas i en ögla så behövs inga knapphål. Sist kortade jag ärmarna och sydde kanaler med resårband i ärmsluten. Ja,  jag tyckte ju inte att jag gjorde så mycket ändringar, men nu när jag skriver detta inser jag ju att det blev lite ändå. Jag hoppas att stora tjejen gillar sin nya tunika så jag kan sy lite fler. 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: