SKAPARLUST

Jag skapar av hjärtats lust, allt mellan himmel och jord.

En liten vårjacka

Kategori: barnkläder

Till påsk sydde jag en hätta till lilla H i kanintyget. Den här omlottjackan har jag tänkt att hon kan ha att matcha med. Pratade med mamma M om fodrat respektive ofodrat och hon tyckte liksom jag att ofodrat var bäst.

image93

Mönstret är taget ur Sy kläder till babyn av Susanne Wehlitz och i storlek 62-68 (3 månader). Är lite nervös för att jackan ska vara för liten för H växer så det knakar och använder redan stl 68 i köpekläder. Tyvärr hade jag redan klippt till jackan när jag pratade med H:s mamma. Symönster brukar dock vara väldigt stora i storlekarna och min förhoppning är att även Wehlitz mönster är så. Boken innehåller grundmönster till tröja, byxor, jacka m.m. i storlek 62-68. För att sy större storlekar klipper man isär mönstret (enligt markering) och lägger mönsterdelarna med ½ eller 1 cm mellanrum. Enkla mönster som varieras i fråga om materialval och dekoration. Enkla steg för steg beskrivningar gör boken till en "nybörjarbok".

Till omlottjackan har jag valt brun polarfleece från Stoff & Stil. Arbetsordning enligt följande: axelsömmar, sy i ärmarna, ärm- och sidosöm och slutligen sy fast sjalkragen. Jackan kantades sedan runt om med zigzag för en fint böljande effekt. Det enda som återstår är knäppning av något slag (är bara ihopnålad på bilden), tror att det blir till att besöka den lokala sybehörsaffären under veckan.

Kommentarer

  • www.syfroken.se säger:

    Vad fin tröjan blev!
    Annorlunda och mycket söt modell!

    2008-04-21 | 16:45:05
    Bloggadress: http://www.syfroken.se
  • Mia säger:

    Tack!Den kommentaren känns extra rolig när det kommer ifrån en riktig sömmerska! Det är så roligt att sy babykläder och fort går det också! Är supersugen på små klänningar, men det är ju tyvärr inte så praktiskt ännu...

    2008-04-21 | 22:31:27
    Bloggadress: http://pysselmia.blogg.se
  • Ina säger:

    jackan blev ju jättefin! Hanna kommer bli så söt!
    Tack! =)
    Kramar från oss

    2008-04-23 | 10:38:49
  • Mia säger:

    Jag hoppas bara den passar...

    2008-04-23 | 23:22:29
    Bloggadress: http://pysselmia.blogg.se

Kommentera inlägget här: