SKAPARLUST

Jag skapar av hjärtats lust, allt mellan himmel och jord.

Nytt på hyllan

Kategori: barnkläder

Lillebror har som sagt tagit ett skutt och vuxit sig hela 111 centimeter lång vid mätning hemma i köket häromkvällen. Inte undra på att alla tröjor och byxor är för korta när det mesta hemsydda är stl 104 och köpekläder stl 110.  Det blir lite tomt på hyllan när man rensat bort det urvuxna. Så jag fyller på med nya tröjor.  Hemsydda.  För att jag kan och vill.  Min ena arbetskamrat undrade lite försynt om jag inte bara kunde köpa lite nya tröjor när jag sa att det var lite tomt i lillebrors hylla.  Jo, det kan jag. Jag kan också tvätta de tröjor han har som faktiskt är lagom, men det ger mig inte samma tillfredsställelse som att sy och skapa i nya tyger med fantastiska mönster.  Ett sådant tyg är fototyget med rymdtema från Stoff&Stil. Det känns som att det kan bli ett sådant där favvotyg hos lillebror.  Häftiga figurer och flygplan i härliga färger.  Ja, mamman gillar det också.  Att välja färg på mudd och kantband var enkelt,  rött och blått blir så fint ihop.  
Mönstret är mitt favoritraglanmönster Little Lamb från Ottobre 4/2012. Nu sydde jag i stl 116. Det är så underbart att slippa ändra något utan bara köra på och veta att resultatet blir toppen.  Den här gången sydde jag fast muddarna i ärmsluten efter ärm- och sidsömmarna sytts och fick snygga avslut utan att behöva sticka ned  sömmen efteråt.  Lite knöligt är det att sy samman ärm och mudd,  men jag tror jag gillar detta bättre om man inte ska sy en täcksöm på ärmen efter ihopsömnaden. Kanske borde jag testa att sy kantbandet i halsen likadant för att slippa den tjocka sömmen som blir när man kantar innan sista raglansömmen. Jag får helt enkelt prova imorgon då ett gäng utklippta tröjor väntar på mig. 
 
 
Den här hann dock inte läggas på hyllan utan lillebror tog den på sig så fort den sista tråden var klippt. Men kläder är ju som bekant inte gjorda för att ligga på hyllan utan för att användas. 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: