SKAPARLUST

Jag skapar av hjärtats lust, allt mellan himmel och jord.

Blommig kudde

Kategori: stickat och virkat

 
Så var bloggkoman över för den här gången. När det händer mycket i mitt liv brukar jag få ett behov av att virka något. Som en slags motpol till allt där snabba, för virkning går ju verkligen inte att skynda på utan tar den tid det gör. Sen tycker jag nästan att det är meditativt med virkandet - jag tänker så bra när jag virkar. Den här gången blev det en kudde till kökssoffan till. Härligt pastellig och blommig - nu kommer jag säkert att få ett helt fantastiskt glatt humör när jag ser den om morgnarna - eller inte. Men det kan ju inte skada humöret med lite glada färger.
 
Från början kommer inspirationen till kudden från den underbara virkbloggen attic24, men när jag skulle börja virka min blomkudde tänkte jag att det nog skulle vara enklare att följa en svensk beskrivning och började virka efter Drops mönster på blommiga grytlappar. Förmodligen är jag helt korkad, men jag fick inte ihop deras beskrivning så efter ett par försök gav jag upp och körde på "originalet".  Mönstret är uppbyggt så att man virkar blombladen i de främre maskbågarna och nästa basvarv med stolpar i de bakre - enkelt och smart enligt mig. Tanken med kudden var att jag skulle virka upp lite restgarner jag hade liggande hemma, men jag fick lov att komplettera med två nystan för att det skulle räcka. Det vita, lila och ljust turkosa garnet är Garnstudios Paris som låg i lådan. Också det ärtgröna hade jag liggande, något blandgarn från loppis. Det rosa och mörkt turkosa garnet är nyinköpt också det Paris. När kudden är klar så är allt det rosa slut och jag har bara små snuttar lila, vitt och turkost. Kanske virkar jag några söta mormorsvimplar.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: