SKAPARLUST

Jag skapar av hjärtats lust, allt mellan himmel och jord.

Mer påfyllning

Kategori: vuxenkläder

Ännu ett par sommarbyxor till mig själv. Eller ja, 3/4-leggings. Sydda efter ett mönster ur Allt om Handarbete från några år tillbaka. Testade att sy i en slinkig jeanstrikå från Stoff & Stil innan jag skulle sy i ett "fintyg" inköpt på syfestivalen. Tur var det! Som synes på bilden är de lite väl lediga i passformen och korvar sig vid knävecken. Till nästa par ska jag skippa sömsmånen och se om det blir bättre.
 
Det jag gillar med modellen är slitsen nertill på benens utsida och knappraden där. Vid sömnaden av knapphålen hade jag dock en del problem, trots vlieseline på baksidan. Fick en del tips om totally stable  på baksidan, men när jag skulle ha det var det helt försvunnet och hur jag än letade hittade jag det inte. En nödlösning fick bli att sy med det gula omslagspappret till mönsterpappersrullen ovanpå tyget - och det gick hyffsat. Egentligen ska knapphålen inte sprättas på den här modellen utan knapparna ska bara sys fast ovanpå, men eftersom jag ville ha knappar med ögla på baksidan och de då stått ut från byxan valde jag att sprätta ändå. Jag sydde ned sidsömmarna med stickningar i beige tråd samtidigt som den främre slitsen stickades, men tyvärr syns det inte jättetydligt. Nåja, slutresultatet är ändå ett par sköna och hyffsat snygga leggings som funkar till vardags. Faktum är att jag fick många komplimanger för dem på jobbet och flera trodde det var "köpebyxor". 
 
Hoppas att ni får en trevlig Nationaldag imorgon! Här blir det ingen tid vid maskinerna däremot lite härlig avkoppling på havet.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: