SKAPARLUST

Jag skapar av hjärtats lust, allt mellan himmel och jord.

Utmanande klänning

Kategori: vuxenkläder

Den här klänningen har jag sytt på ett tag nu, men idag på förmiddagen fäste jag de sista trådarna och pressade den. Det var en härlig känsla att kunna pröva den! Det har varit en utmaning för mig gällande sömnaden, bl.a. har jag inte sytt dold dragkedja med foder innan. Jag tror inte ens att jag helfodrat en klänning tidigare. Det var lite knivigt att få till just fodret kring blixtlåset så det fick jag sprätta två gånger innan jag fick önskat resultat. Fodertyget var så halkigt och ville bara glida omkring. Jag fick lov att nåla mycket tätare än vad jag normalt gör.
 
Mönstret kommer från senaste Ottobre woman - Concerto klänningen. Jag valde att även sy insnitten i midjan framtill vilket den uppsydda modellen i tidningen inte har. Det gjorde jag för att jag inte ville få en "gravidkänsla" över klänningen. Fodrets fåll har jag fuskat lite med och bara overlockat istället för att vika in 1+1 cm som det skulle vara enligt beskrivningen. Klänningens fåll sydde jag upp för hand med s.k. korssöm som ger en närmast osynlig söm på rätsidan. Bilden är lite oskarp, men jag kunde bara inte få till det bättre. Hoppas att ni kan se korssömmen med lila tråd ändå.
Jag har lite dubbla känslor inför det här med tygval till nya modeller. En del av mig tycker att det inte är mödan värt att sy en toíle i ett lite billigare tyg, medan den andra delen kan tycka att det är ganska smart om nu inte resultatet blir som önskat. Tygerna jag använt mig av den här gången är den billiga varianten: ett loppisfyndat stickat tyg som klänningstyg och ett svart polyesterfoder som jag fått av min faster. Och resultatet? Tja, inte så illa, inte så illa alls faktiskt... Om man bortser från den halvkrassliga, osminkade och ostylade modellen förstås.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: