SKAPARLUST

Jag skapar av hjärtats lust, allt mellan himmel och jord.

Gjutna julljus

Kategori: återbruk

Jag har fortsatt på mitt lysande återbruk och gjutit ljus av gamla stumpar. Ett roligt och enkelt sätt att ta tillvara istället för att slänga. Som synes har jag använt ljus i olika färger. De lila ljusen har ett tunt lager med ljusare lilla stearin överst. De bruna ljusen är färgade med kanel- både fint och så sprider de härlig juldoft när de brinner. Det vita ljuset har jag gjutit i en liten plastspann, en sådan som man kan köpa creme fraiche i, och sedan försiktigt knackat ut ljuset när stearinet stelnat. Det ljuset har fått en kraftigare veke än de andra ljusen. Det har jag gjort genom att tvinna det vanliga vekgarnet. Barnen har också varit med. De har gjutit varsitt ljus i gamla glasburkar och sedan dekorerat burkarna med juliga band och knappar. Burklocken målade de röda. Det här tycker jag passar hos Klockarbarns Återbruksutmaning.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: