SKAPARLUST

Jag skapar av hjärtats lust, allt mellan himmel och jord.

Jeanstäcke

Kategori: återbruk

 
Vad gör man om man har en hel hög med jeans i blandade storlekar som bara ligger?
 
Man kan skära ut så stora bitar som möjligt, ca 20 cm plus sömsmån och få ihop en ny hög jeans, som man sedan syr ihop till ett lapptäcke. För att få så stora bitar använde jag mig av vuxenjeans, mest för att jag var lite lat, men också för att jag tyckte det blev snyggast med större bitar när man syr ett täcke. Jag utgick från ett gammalt överkast när jag bestämde storleken på täcket. När bitarna var ihopsydda kviltade jag sedan fast jeanstäcket mot överkastet för hand just där rutorna möts. På så vis syns det inget från rätsidan. På några ställen sydde jag fast knappar samtidigt som jag kviltade. Täcket kantades därefter med jeanssnedslå från Bibbis textil. Här fick jag tyvärr göra på det gamla hederliga sättet och först sy fast ena kanten räta mot aviga och sedan vika över, nåla och sticka fast kantbandet. Alla nålar gjorde att jag kände mig som en levande nåldyna då jag försökte manövrera täcket under tiden som jag stickade fast kantbandet. Detta eftersom kantband och täcke var på tok för tjockt för att kunna gå genom min kantbandspressarfot. Som avslutning sydde jag fast två jeansmärken som jag sprättat från barnjeans
 
Från början tänkte jag att täcket skulle fungera som överkast i lillebrors säng, men medan jag stickade fast kantbandet och stack mig gång på gång, hann jag känna att täcket faktiskt var riktigt varmt och skönt också. Kanske skulle det kunna fungera som filt i båten i sommar innan lillebror får ha det i sängen. Fast sen är det ju det att jag inte sydde någon riktig baksida utan bara lät det tunna tyget från överkastet vara kvar. Kanske bäst ändå att bara använda det som överkast. Framsidan är jag iaf riktigt nöjd med!
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: