SKAPARLUST

Jag skapar av hjärtats lust, allt mellan himmel och jord.

Sjörövar(f)abbes

Kategori: pyssel



Lillebror har den senaste tiden börjat visa alltmer intresse för matlagning. Eller... rättare sagt för att vara med när vi andra lagar mat så att han kan kasta råa ägg i kastrullen på söndagsmorgonen, vispa sås så det skvätter över hela spisen vid fredagsmiddagen eller sno åt sig en eller annan godbit innan maten är klar. Då behöver han något som skyddar kläderna mot de värsta stänken. Vart storebrorsornas gamla förkläden tagit vägen har jag ingen aning, men inte kan jag hitta dem här hemma någonstans. Det gav mig en anledning att sy två nya. Tanken var att det skulle vara ett till lillebror och ett att ge bort, men lillebror kunde inte bestämma sig för vilket han helst ville ha så han har använt båda.

 I boken "Sy i vaxduk" (bibliotekslån) finns mycket inspiration. Måtten på förklädena tog jag därifrån, men jag brydde mig inte om att ödsla tid på något mönster utan måttade och ritade sedan på vaxdukens baksida med bläckpenna innan jag satte saxen i tyget. Fickan på det blå förklädet klippte jag till på frihand. Snedslån syddes dit med hjälp av min utomordentliga pressarfot för ändamålet- snabbt och enkelt. Lite väl snabbt visade det sig morgonen efter. Jag hade i ivern att bli klar snabbt inte mätt bandet som skulle gå runt halsen utan bara måttat och glömt att räkna bort själva förklädets bredd. Således började förklädet nere vid knäna på lillebror. Tillfälligt knöt jag en knut på bandet och förbannade mig själv för att ha haft så bråttom. När jag lugnat mig någorlunda kom jag fram till att det bara var att sprätta sömmen på en bit kantband vid halsen och ena sidan. Det gick faktiskt både fort och lätt!

Vaxduken tror jag är inköpt på Hemtex för några år sen, då tänkt att bli tuffa förkläden åt storebrorsorna. Snedslån kommer från Stoff & Stil, men är inget nyinköpt. Såhär långt inga synder att bekänna alltså, men så har jag ju inte heller vara så värst kreativ den här månaden. Det beror inte på köpstoppet utan på tidsbrist och ork; jag dras med en förkylning som inte riktigt brutit ut, men som gör mig oerhört trött och orkeslös.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: