SKAPARLUST

Jag skapar av hjärtats lust, allt mellan himmel och jord.

Stjärnklart

Kategori: stickat och virkat



Första alstret i utmaningen färdigt! En utav två koftor som jag började virka på i somras. Garn och beskrivning från Garnstudio. Den ursprungliga beskrivningen innehöll dock några missar vid ökningarna till ärmarna, vilket jag märkte när jag var färdig med dem. Sen tyckte jag dessutom att ärmarna var för långa. Bara att repa upp och göra om efter eget huvud. Nu har de lagt till ändringarna även på hemsidan. Att den här kofta har blivit liggande ofärdad beror mycket på att garnet inte räckte hela vägen och jag behövde köpa ett nystan till. Nu när mannen jobbar längre iväg och inte kommer hem förrän tidigast en halvtimme innan affärernas stängningsdags så har jag dragit mig för att åka in med tre barn till pysselbutiken för ett enda garnnystan.  

Den virkade kanten runt koftan skulle uppe runt halshålet virkas som en liten uddkant, men det blev för tjejigt så jag bara fortsatte likadant runt hela koftan. Idén till stjärnfickorna har jag gått och klurat på riktigt, riktigt länge, men första försöket blev inte så bra. När vi var på Lalandia i februari såg jag några fleecejackor där med stjärnformade fickor och påmindes återigen om hur snyggt jag tyckte det var. Så häromkvällen googlade jag på virkade stjärnor och fick upp Mest virkats mönster. När jag virkat den första stjärnan enligt beskrivningen kändes den inte riktigt färdig så jag fortsatte ett varv till med fastmaskor runt hela stjärnan som på det viset fick lite kraftigare uddar.



Kommentarer

  • mest virkat säger:

    Blev väldigt bra med en virkad kant runt. Jag blir sugen på att härma dig och göra en liknande kofta till min son!!!!!!!!

    2012-04-04 | 12:40:27
    Bloggadress: http://mestvirkat.blogspot.com

Kommentera inlägget här: