SKAPARLUST

Jag skapar av hjärtats lust, allt mellan himmel och jord.

Zzzoverall

Kategori: barnkläder







Lillebror var ju som bekant i behov av något att sova i på dagis innan det är dags för varma vinteroverallen. Första försöket blev ju tyvärr inte så lyckat, men hamnade inte i soptunnan iaf utan används ofta och är mycket omtyckt av såväl mamma som lillebror.

Jag hade ju kunnat göra ändringar i det redan använda overallmönstret, men valde istället att börja om helt från början med nytt mönster från Åsa Lennartssons "Sy barnkläder av mjuka tyger". Försök nummer två kom aldrig längre än till pappersmönstret utan kasserades omgående.

Vid försök nummer tre utgick jag ifrån ett Ottobremönster igen: Fleeceoverall från 4/2002. Modellen är väldigt rymlig på bredden, men fanns bara upp till storlek 86 så jag förlängde den. Fram- och bakstyckena är förlängda med 6 cm i uppklipp en bit under ärmhålet och ungefär mitt på benen samt att benen nedtill är förlängda 5 cm. Ärmarna förlängdes nedtill 6 cm. Dessutom fick både ärmar och ben muddar som avslut. Ärmmuddarna förverkligades med övervik efter Kokalals beskrivning så att lilleman omöjligt ska kunna frysa om fingrarna när han sover.

Nu var den underbara jeepvelouren slut, i gömmorna hittade jag en lagom stor bit gråmelerad sweartshirttyg förmodligen ursprungligen tänkt att bli byxor till någon av storebröderna. Eftersom det brådskade så overlockades zzzoverallen ihop helt enkelt utan några som helst krusiduller. Inte en gång stickade jag ned sömsmånerna, annat än runt dragkedjan och halsringningen. Enda utsmyckningen är ett litet  märke med ett A på bröstet, som fungerar som namnmärkning. Själva märket består av två lager tyg lagda ovanpå varandra och sedan har jag sytt med förstärkt raksöm konturen av Aet och försiktigt klippt bort det översta lagret tyg. Jag hade ingen dragkedja i lämplig längd den här gången heller, och knappast tålamod att invänta en beställning (även om Bibbi är grymt snabb!), så jag fick ge mig på att korta igen. Tyvärr råkade den ena stoppen gå sönder när jag höll på så jag fick rota lite till i min låda för att hitta en dragkedja att ta en från. Turligt nog hittade jag en som jag sparat från en av mannens gamla avlagda arbetsbyxor. Enligt mönstret ska overallen ha en huva, men jag tycker att luvor är så hemskt opraktiska på små barn, särskilt när de ska ligga i en vagn. Istället fick det bli en mudd i halshålet. Jag ville ha ett mjukt avslut mot mitt fram och sydde av muddens ändar på tvären innan jag sydde den till halshålet. I efterhand kom jag på ett smartare sätt att göra det på: klippa bort en bit längs den öppna långsidan. Inte för att jag orkade göra om det, men till nästa gång.



Material:
gråmelerad sweatshirt,
gråmelerad stretchjersey/ muddväv,
regnbågsfärgad interlock allt från gömmorna, men inköpt på Stoff & Stil
marinblå dragkedja från lådan.

Mönster:
Ottobre 4/2002, modell 5: fleeceoverall. Omgjort stl. 86, numera en stor 98 kanske.

Bäst: Äntligen har lilleman något mjukt och gott att sova i. Det satt långt inne, men nu är den klar - det sista sydde jag i måndags när jag vabbade med lillebror och han tog sin middagslur utan zoverall.

Sämst: Brådskan! Och att jag inte gjorde rätt från början med "rätt" tyg utan fick ta till ett substitut. Men sweatshirten är å andra sidan varmare än velouren.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: