SKAPARLUST

Jag skapar av hjärtats lust, allt mellan himmel och jord.

Mysdress?

Kategori: barnkläder

Kärt barn har ju som bekant många namn; one-piece, ziperall, jumpsuit... eller rätt och slätt overall. A är i behov av något varmt att sova i på dagis och då tänker jag mig en heldress med dragkedja som man bara kan dra på utanpå de vanliga kläderna innan han läggs i vagnen. Ja, jag skriver är i behov för problemet är ännu inte löst, men mer om det längre fram i inlägget.

I jubileumsnumret av Ottobre design, 6/2010, fanns en snygg, huvlös velouroverall, som verkade vara det perfekta sovplagget. Jag förenklade modellen genom att rita ihop mönsterdelarna och få hela fram- och bakstycken samt uteslöt fickor, som bara är knöliga när man ska sova. A är ju rätt lång för sin ålder och drar redan storlek 92 så för att ge rum för kläder under valde jag att gå upp en storlek och sydde dressen i stl 98. 
 
I hyllan hemma fanns en bit grå velour med lila bilar på. Inköpt på Gittes stuvkälla förra hösten, då med tanke att förvandlas till byxor åt A och kanske en tunika eller något annat litet plagg åt någon av kusinerna. Men eftersom tygbiten legat ett år så har ju barnen hunnit växa en hel del. Nu räckte tyget nästan precis åt As overall - ja, en liten, liten bit blev förstås över. För att få mönsterdelarna exakt placerade klippte jag i enkelt tyg, MEN kvällen var sen och huvudet mycket trött för följande dag upptäckte jag att inget överensstämde... Typiskt, men eftersom jag bara hade den här biten och ingen möjlighet att klippa om för att få mönstret att stämma så var det bara till att bita ihop och börja sy. I gömmorna hittades en lila dragkedja som nästan exakt matchade bilarnas lila nyans, men den var alldeles för lång så jag fick lov att korta av den. Det var lite knepigt och tog ganska mycket tid, men det gick med hjälp utav tipset på Bibbis textil. För att inte ärmar och ben ska åka upp så sydde jag muddar i samma tyg.



När overallen så äntligen var färdig åkte den på för provning och det var först då jag upptäckte det: den var ju PYTTELITEN! Så nu får den fungera som mysdress istället och A verkade tycka att den var riktigt skön!





Kommentarer

  • anki säger:

    om du är ute efter en varm mysoverall till ditt barn

    rekommenderar jag att du kikar på mysdressen.se.

    superfina overaller i toppkvalitet.

    2011-11-02 | 20:49:16

Kommentera inlägget här: