SKAPARLUST

Jag skapar av hjärtats lust, allt mellan himmel och jord.

Till min lilla snickare

Kategori: barnkläder



Lillebror har ärvt en hel del verktyg av sina större bröder. Han bär runt på dem över hela huset och hamrar, borrar, skruvar och sågar var helst han kommer åt. I hans spår ligger verktyg spridda precis överallt. Men några riktiga arbetskläder har han inte haft tidigare. Byggare Bobb är en favorit och tanken var att sy snickarbyxor á la Byggare Bob. Länge, länge har jag haft dessa snickarbyxorna i huvudet, men inte hittat den där rätta inspirationen för att komma till skott. När jag strax före lillebrors andra födelsedag började rota runt efter lämpliga tyger och mönster för att förverkliga snickarbyxan fann jag ett roligt retromönster i en gammal sömnadstidning från 1979. För ett bra tag sen köpte jag en bit himmelsblå babymanchester med tanken att den skulle bli ett par "snyggbyxor" till lillebror; som tur var räckte bit precis på centimetern till snickarbyxan i stl 104. Ja, jag gick upp lite i storlek eftersom chansen är stor att byxan blir en ny favvis och då är det ju bra om den kan hänga med ett tag.

Eftersom orginalmönstret var en skidbyxa så gjorde jag lite förändringar. Byxan fick infodringar och vändsydda fickor. Tyvärr tabbade jag mig totalt och la mönsterdelarna till infodringarna fel två gånger. Det resulterade i att jag inte hade tillräckligt med tyg kvar så att det räckte, men då var framfickorna redan fastsydda på plagget. Således har byxan två olika tyger som foder. In i det sista velade jag om jag skulle ha blixtlås i mittframsömmen eller inte, men till slut bestämde jag mig för att det skulle bli för mycket. Litegrann som hängslen och livrem. Byggare Bob-märket valde lillebror själv ut i den lokala sybehörsaffären.



Mönster: vadderad skidbyxa ur gammal sömnadstidning, stl 104.

Material: himmelsblå babymanchester från Stoff & Stil. Prickigt ljusblått bomullstyg till fickfoder och blåmönstrat "Tildatyg" till infodringarna, båda tygerna från Panduro. Hängselspännen och knappar från Bibbis textil. Symärke från den lokala sybehörsaffären.

Bäst: Att jag äntligen kom till skott och fick byxan ur huvudet. Att manchestern jag hade i hyllan hemma hade precis rätt "Byggare Bob-nyans". Att lillebror var så fin i sina nya byxor, hela den timme han hade dem på sig innan han hittade tuschpennorna i ena brorsans rum och började färglägga byxorna... Fläckarna gick bort i tvätten med lite galltvål som förbehandling. 

Sämst: Allt krångel på vägen fram till färdigt resultat. Mycket beroende på slarv och trötthet; som vanligt sydde jag sent om kvällarna med sjuka barn hemma.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: