SKAPARLUST

Jag skapar av hjärtats lust, allt mellan himmel och jord.

Bobbys byggen

Kategori: barnkläder



Samtidigt som jag sydde lillebrors snickarbyxa började den här tröjan ta form inuti mitt huvud. Bobs ansikte satt jag och skissade fram en kväll när utbudet på tvn växlade mellan lillebrors favoriter Brum och Byggare Bob. Det blev en Brum också, men vi får se om den hamnar på någon tröja längre framöver. Regnbågstyget är en av mina absoluta favoriter all time. Trots det har jag inte sytt särskilt mycket i det, några enstaka mössor bara.

Ansiktet och hjälmen i applikationen fick bli i vävt tyg - det var det enda som gick att uppbringa inom rimlig tid. Tyvärr inte alldeles idealiskt med ett stumt tyg och dessutom är det så tunt att tröjan lyser igenom. Men lillkillen bryr sig så klart inte om sådana petitesser utan konstaterade nöjt att det var "Bobbys byggen" och drog gladeligen på sig tröjan inför dagis.

Själva modellen är en enkel tröja med isydd ärm med muddar nedtill och en ganska snäv halsöppning. Trots det gled den lätt ned över huvudet utan gnäll. Lagom den kallare årstiden med andra ord. Eftersom jag nu av erfarenhet vet att lillebror har relativt lång rygglängd så förlängde jag tröjan 1,5 cm nedtill och den blev precis lagom. Ärmlängden lät jag vara enligt mönstret.



Mönster: White rabbit, T-shirt stl 92 från Ottobre 1/2011. Tidigare oprövat. Livlängd + 1,5 cm. 

Material: Regnbågsrandig stretchjersey från Stoff & Stil. Koboltblå mudd också därifrån. Oblekt och gul lakansväv från den lokala tyg- och hobbybutiken. Övrigt applikationstyg är lappar ur trikålådan.

Bäst: Att A genast förstod vem det var på tröjan. De härliga färgerna som lyser upp under denna mörka tid!

Sämst: Att tröjan aldrig hann bli klar i tid till lillkillens födelsedag. Att jag återigen är inne på ett mer än veckolångt vab - de stora killarnas tur att ha vattkoppor :-(

Kommentarer


Kommentera inlägget här: