SKAPARLUST

Jag skapar av hjärtats lust, allt mellan himmel och jord.

Kittyväska

Kategori: leksaker

I vår släkt och umgängeskrets består barnaskaran nästan enbart av pojkar. Det är rätt konstigt egentligen, man tycker att könsfördelningen borde vara lite jämnare. Som mamma till tre egna, underbara buskillar är det inte särskilt ofta jag får chansen att sy eller pyssla något tjejigt. Så såg jag pysselkiisens helt underbara Hello Kittyväska, som för övrigt var en present till en kille, och tänkte att den vore en utmärkt julklapp till brorsans dotter. Två flugor i en smäll alltså, jag fick göra något tjejigt som omväxling samtidigt som H fick en julklapp som inte många andra har. 



Sidstyckena på pysselkiisens väska var virkade fram och tillbaka, men jag tänkte mig rundvirkade, ovala sidor och redde inte riktigt ut beskrivningarna hon länkat till så jag fick hitta på eget mönster. I princip virkade jag bara fastmaskor runt, runt på bägge sidor av en luftmaskkedja med flera maskor i samma vid ändarna. När jag tyckte att ovalen var tillräckligt stor virkade jag öronen i ett med varvet genom att virka stolpar och dubbla stolpar där jag tyckte att det passade. Som avslutning på sidstyckena virkade jag ett varv smygmaskor med svart garn. Därefter fortsatte jag med handtagen i ett. När handtagen var tillräckligt breda virkade jag fast det andra sidostycket. Som avslutning virkade jag nos och rosett med rosa garn och broderade sedan ögon och morrhår med svart.

Det var ett riktigt roligt virkprojekt även om det drog ut lite på tiden så att jag fortfarande inte var färdig i början av julveckan. Men jag hann i tid till tomten!

Kommentarer

  • Eva säger:

    Hej Mia!



    Åhh vad söt väskan är. Du är super duktig.



    God fortsättning på det nya året!



    Kram Eva

    2011-01-08 | 10:44:01

Kommentera inlägget här: