SKAPARLUST

Jag skapar av hjärtats lust, allt mellan himmel och jord.

Bättre sent än aldrig, del 1

Kategori: stickat och virkat

En del saker tycks aldrig bli färdiga - oavsett om det gäller att färda något sytt eller virkat eller som nu då att fota och blogga om något som faktiskt varit färdigt en längre tid. Jag tänkte ta tag i lite av dessa ofärdigheter nu och först ut är As fotbollsskor.

A sover ute i sin vagn om dagarna, oavsett väder och vind. I våras, innan den riktiga värmen kom, tyckte jag att han behövde ett par sovskor för att hålla de små fossingarna varma under sovstunderna. De första babyconversen var sedan länge urvuxna, men jag hade kvar en liten, liten rest av det svarta garnet.

Inspirerad av crochetras promenadskor, vilkas mönster då var borttagna från hennes blogg, virkade jag ett par fotbollsskor. Sulan är samma mönster som conversen, fast jag fick anpassa storleken. Sen virkade jag runt för att få skons sidor med minskningar där jag tyckte det behövdes. Jag minns att jag fick virka om ett antal gånger innan jag var nöjd med resultatet. Sist virkade jag själva slejfen att stänga skon med. Som grädde på moset fick det bli två fotbollsknappar. Undertill fick skorna små ringar av vit Puffy(Panduro) som halkskydd. Jag hade först lite funderingar på att virka några vita stripes på skons sidor, men när jag väl var färdig med skorna hade redan värmen kommit och då kändes det inte så angeläget längre.

De senaste veckorna har skorna använts flitigt eftersom vi bara haft ett par grader här om morgonarna. Igår kompletterade jag skorna med lite smal svart resår bak i hälkappan så att de ska sitta på lite bättre när den lille herren sparkar i vagnen.


Kommentarer


Kommentera inlägget här: