SKAPARLUST

Jag skapar av hjärtats lust, allt mellan himmel och jord.

Tyglastbilar och annat otyg

Kategori: till bebis

En dag för lite sen när vi var ute och åkte bil sa ena storebrodern plötsligt:

"Titta mamma, där är en sån där tygbil!"

Låg det en leksak längs med vägen eller har någon biltillverkare kommit ut med en ny bilmodell av textil? Nej, han syftade helt enkelt på en DHL-lastbil som kommer med tygpaket till mamman lite då och nu. Snacka om miljöskadade barn! Jag fick förstås förklara att det kan vara lite allt möjligt som transporteras med lastbilarna...eller gjorde jag mig själv en otjänst? ;-)

Nog om det och över till sömnaden.

Lillebror är ett barn som tycker om närhet, tidigt märkte vi att han sov bättre bredvid mig i sängen och att han var nöjd och glad om han fick vara i famnen. Och det är ju jättemysigt, men ibland behöver man händerna fria för att kunna göra annat. Bärselar hade vi även till tvillingarna, en dansk modell som hade separat bärdel och sele och det funkade fint- men den passade inte lillbror lika bra, både han och jag var genomsvettiga efter en kort stund. Vi prövade då med en lånad babybjörn och den funkade bättre, men jag saknade att kunna bära honom utomhus eftersom overallen inte rymdes i selen och längre framåt våren blev den för trång även utan ytterkläder. Så efter lite surfande på olika bära-barn-sidor och en titt i min mors gamla sömnadspärm kom jag fram till att en bärsele av Mei Tai-liknande slag nog skulle vara mest passande.

Som yttertyg och tyg till knytbanden(det är samma tyg) valde jag ett tvåsidigt brun/beige stadigt tyg som jag köpt på Stoff & Stil. Inuti sittdelen har jag vit flannel som legat här hemma länge, länge nu. Sittdelen och en bit av de övre knytbanden har fått lite mjuk fyllning av plattvadd som blivit över från tidigare sömnadsprojekt. Nallemärket har jag köpt på symässan i Malmö.

Måtten på själva sittdelen är ungefär 40*60, med en triangelformad bit bortklippt i varje hörn just där knybanden är fastsydda. Jag valde också att klippa ut en månformad bit upptill för att huvudet skulle bli fritt( bra om man har  ett varmt barn som inte behöver stöd för nacken längre). Knytbanden är avsmalnande ca 30 cm breda närmast bärselen och ungefär hälften av det längst ut. Dessutom är de extralånga, ca 180 cm för att både jag och min man (som är en "jätte" i jämförelse med mig) ska kunna använda bärselen. Den extra längden knyter jag ett varv till runt kroppen. Knytbanden vändsyddes och när jag vänt dem rätt petade jag in hörnen på kortändarna så att de blev spetsiga( enklare att knyta med). Därefter sydde jag en stickning över spetsen, man kan också sticka hela knytbanden runt om för att förstärka dem. Symärket syddes fast till sittdelens yttertyg med vadden under för en fin kvilteffekt, innan jag vändsydde sittdelen med knybanden instoppade inuti. Vändhålet sydde jag igen med en stickning som fick fortsätta runt hela selen. Därefter sydde jag ytterligare en stickning innanför den andra på ungefär en pressarfots avstånd för att förstärka selen. Eftersom det blir ganska hårt tryck där knytbanden är fastsydda kan man sy några extra sömmar här för säkerhets skull. Färdigt!

Selen är helt klart det bästa jag sytt på senare tid- det är bud på att sy en till utan stoppning som blir lite svalare nu under sommaren. Den används väldigt ofta, närapå dagligen - både inne och utomhus. Lillebror trivs i den och tycker det är jättemysigt när han får vara med. I helgen provade jag dessutom att ha honom på ryggen när jag skulle räffsa gräs. Det gick jättebra, men vi fick lov att ha hjälp av pappan med att hålla lillebror på ryggen medan jag knöt. Sen hängde han som en liten ryggsäck där bak medan jag hade bägge händerna fria och fri sikt framåt.  



Den här bilden är tagen för någon månad sen i spegeln i hallen och med dåligt ljus inomhus så inte ens bildredigeringsprogrammet kunde rädda bilden, men ni kan iaf se hur det ser ut när A sitter på magen.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: