SKAPARLUST

Jag skapar av hjärtats lust, allt mellan himmel och jord.

Denimtrikå till stor och liten

Kategori: till bebis

Tidigt i våras fick jag tag på en bit mjuk jeanstrikå via Mari på sysidan som var snäll nog att köpa en bit extra och skicka den till mig. Tanken var att jag genast skulle sy A hans första jeans och ett par "jeggings" till mig själv, jag hade ritat och klippt mönster färdigt i förväg för att det skulle gå snabbt och smidigt men som vanligt kom annat emellan mig och sömnaden...

När jag väl äntligen tog tag i jeansen igen, hade A redan vuxit ur storleken på det färdiga mönstret så det blev till att börja om från början. Då passade jag på att ändra mig helt och hållet och valde ett lite mera komplicerat mönster än det första. I Ottobre 6/2009 finns Kaarna fodrade manchesterbyxor med uppvik nedtill på benen som ju är snyggt också på jeans(trikå). Byxorna har fusksprund och påsydda fickor fram och bak samt beiga stickningar för att efterlikna vanliga jeans. Eftersom stickningarna är sydda med täcksöm på overlocken innebar det trådbyten och omställningar av maskinen efter varje söm med den fördelen att jag nu kan trä maskinen och göra alla inställningar utan att använda manualen.







Tränsarna, fastsömnaden av fickorna samt benfållen sydde jag på den vanliga maskinen. I midjan valde jag den mjuka, goa Sverigemudden från den lokala sybehörsaffären och inuti den resår och ett knytband. För att uppviket nedtill på benen ska stanna kvar har jag sytt en stickning i bägge sidsömmarna. Den kan jag enkelt sprätta och släppa ned om det skulle behövas senare.
Just för tillfället är byxorna till och med aningens för långa även med uppviket, vilket syns på bilden nedan - och ja, A har redan kommit på hur han ska krypa omkring och hur man reser sig upp mot lite vad som helst så nu är det nästan omöjligt att fota honom. Att matcha byxorna med sydde jag en dregelhaklapp av restbit i trikån med cremefärgad fleece till baksida. Mönstret är mitt eget som jag ännu filar på och ändrar lite för varje gång.



Av samma tyg sydde jag även ett par leggings till mig själv efter ett väl beprövat Ottobremönster. Denna gång fick de bli hellånga och något lite smalare eftersom tyget inte tillät någon sömsmån. Midjelinningen och nederkant på benen stickades med overlockens täcksöm med tråd ton i ton med tyget - modern var för lat för att byta tråd efter alla trådbyten till lillkillens byxor.

Kommentarer

  • Mari "Wimsan" säger:

    Jättesnygga båda paren. Så söt han är din lille A. Nu börjar en härlig tid då du inte har honom där du sätter honom, hihi ... Det är mysigt när de börjar röra på sig, men man får inte så mycket annat gjort än att kolla vad de små liven pysslar med ...

    Visst är det väl gott det tyget ? Håller på och syr fler jeans och jeans"munkjacka" som ska in på hemsidan inom kort.



    Har köpt hem det svarta trikåtyget också ( samma som det blå ).



    Kul att få se vad du har gjort.

    Ha det så gott / Mari

    2010-07-29 | 14:38:51
    Bloggadress: http://wimsankids.blogspot.com

Kommentera inlägget här: