SKAPARLUST

Jag skapar av hjärtats lust, allt mellan himmel och jord.

Vårutmaning - sy mera kläder till mig själv

Kategori: vuxenkläder



Á yeliqa som har bloggen Tokigt och Likt har startat en vårutmaning som i korthet går ut på att skapa en basgarderob till sig själv. En superbra idé som jag givetvis hoppade på för att få en anledning att sy lite mer till mig själv. I första hand hade jag tänkt att det skulle bli lite fler toppar och amningsvänliga överdelar eftersom jag har behov av det för tillfället. Likväl är mitt första bidrag till vårutmaningen en tunika (som vanligt när jag syr till mig själv) som knappast kan klassas som amningsvänlig. Anledningen till detta är att jag fick en idé om tyg och mönster som passade ihop och då är man väl tvungen att pröva det?

Mönstret kommer från Allers veckotidning och skickades  ut till de läsare som önskade det och det gjorde förstås jag. När mönstret väl kom hem i brevlådan hade jag för avsikt att sy en tunika omgående men visste inte riktigt vad jag skulle använda för tyg och så blev det liggande. Tills jag fick för mig att titta lite närmare i en av mina tygbackar och hittade tyget som jag inhandlat förra våren på Stoff & Stil med tanke att bli just en tunika om än i en annan modell. Den idén kom inte heller till handlingsstadiet (någon som känner igen sig?) 

Tunikan har ett sprund på framstycket och jag var inte helt säker på om jag kunde sy snygga sprund, men efter att ha läst beskrivningen hade jag inga betänkligheter längre. Grymt enkel och smart metod som innebar att man först pressar sömsmånen på de båda framstyckena och därefter syr ihop dem i nederkant och sedan stickar ner sprundsömsmånerna. Halsringningen kantade jag med hjälp av min kantbandspressarfot så det var "lätt som en plätt".
Tunikan har liksom dopklänningen i förra inlägget en rynkad nederdel och även här använde jag mig av framilonband för att få jämna rynkor.  Tyget hade fina bårder i båda sidor som fick bli nederkanter istället för fåll. Ärmar och ok är lagda på "rätt" ledd av tyget medan nederdelarna således är lagda längsmed tygets stadkanter (om man nu kan kalla bårderna för stadkanter). Även ärmarna rynkades innan de syddes i. I nederkant på ärmarna skulle man enligt beskrivningen sy en resårkanal, men här valde jag istället att återigen sy fast framilonband för rynk och därefter bandkantade jag även ärmsluten.



 

Kommentarer

  • Singh säger:

    Wow, verkligen snygg! Vilket underbart tyg, som blev så fin med uddkanten som avslut.

    2010-02-12 | 09:29:45
    Bloggadress: http://www.singhskapar.blogspot.com/
  • aYeliqa säger:

    Åh vilken fin tunika! Precis i min smak och tyget ser ju ut att passa perfekt till modellen:)

    2010-02-12 | 15:26:10
    Bloggadress: http://tokigtalikt.blogspot.com
  • Mia säger:

    Tack! Jag var lite tveksam till att den skulle funka när jag såg det färdiga resultatet men efter att ha sett den på film från dopet så är jag nöjd. Har två kjolar av samma tyg som dock inte kan visas ännu då de inte nått sin mottagare än... ;-)

    2010-02-15 | 08:43:59
    Bloggadress: http://pysselmia.blogg.se/
  • Caroline säger:

    Den här var ju skitsnygg!! Wow!! Tog den ång tid att sy? Sydde du efter mönster??

    2010-11-17 | 02:59:22
    Bloggadress: http://carolinesodergren.blogspot.com

Kommentera inlägget här: