SKAPARLUST

Jag skapar av hjärtats lust, allt mellan himmel och jord.

Lördagsnöje

Kategori: återbruk

Under kvällen i går roade jag mig med att sy ett litet mobilfodral av en slips inköpt på second hand. Idén kommer från boken "Textilt återbruk" av Malin Lindström som jag tidigare lånat på bibblan. Slipsen köpte jag någon gång tidigt i somras just med tanke på mobilfodralssömnad. Att jag kom mig för att sy fodralet just igår kväll beror mycket på förhoppningen att det skulle kunna leda till ett annat lördagsnöje: Sysidan tävlar ut biljetter till Symässan i Kista och för att delta ska man skapa ett mobilfodral i valfri teknik. Tävlingen är bara öppen t.om. idag söndag så det är snabba puckar om man vill delta.





Eftersom boken för tillfället är utlånad på biblioteket kunde jag inte använda mig av beskrivningen i den utan jag fick tänka ut själv hur jag skulle gå till väga. Om du skulle vilja göra något liknande följer en liten beskrivning av hur jag gjorde. Är något oklart så fråga gärna! Eller så kan man ju låna boken och göra som man "ska" ;-) 

Först sprättade jag upp nederdelen av slipsen och vek ut den och mätte lite på min mobil hur stort fodral jag ville ha. Spetsen nertill sparade jag som lock.

För att fodralet inte ska behöva ligga och skräpa på botten av handväskan vek jag och pressade en remsa fydubbelt (som snedslåremsor) och sydde en dekorsöm över, remsan vek jag sedan tredubbel på längden och sydde fast med en karbinhake i på baksidan av fodralet. Nu har jag en enkel fastsättning som garanterar att fodralet inte försvinner bland alla bra-att-ha-saker i väskan ;-)

Nästa steg var att klippa till en lagom stor foderbit i matchande bomullstyg , jag klippte min ca 1,5-2 cm kortare än slipstyget eftersom jag vill att det inte ska synas när fodralet är stängt. Fodret sydde jag fast i fodralets ovankant räta mot slipsfodralets aviga med en fyrkantig dekorsöm(vanlig rätsöm funkar lika bra) från slipstygets räta. Locket(slipsspetsen) ligger ovanpå fodertygets ena kortsida och slipstyg och fodertyg ligger från varandra med rätan uppåt.  Sömmen ska gå där man vill vika ned locket(se bilden på baksidan av fodralet). 

Sedan sydde jag ihop slipstyg och fodertyg räta mot räta i nederkanten. 

Nu ska du sy ihop fodralets långsidor. Lägg foder mot foder och utsida mot utsida. Använd "vikningssömmen" som mittpunkt för att få foder och utsida lika stora. Sy ihop med raksöm, men glöm inte att lämna vändningshål i foderdelen. Vänd, pressa och sy igen vändningshålet för hand.

Välj hur du vill stänga ditt fodral. Jag använde mig av kardborrstängning för att det ska gå fort att få upp mobilen ur fodralet när det ringer. Den mjuka delen satte jag på lockets insida för att inte rispa upp utsidan av fodralet i onödan. Slutligen sydde jag fast en dekorknapp på lockets utsida, den kan dölja sömmen om man väljer att sy fast kardborrbandet - jag använde "klistrig" kardborre och sydde inte.

En bild på hur fodralet ser ut på insidan också.

Kommentarer

  • rino säger:

    vilken rolig idé!



    oj vilka fodral man får... tanken svindlar...

    2009-09-27 | 21:53:49
    Bloggadress: http://rinosyr.wordpress.com
  • Mia säger:

    Ja, visst är det en häftig idé! Tänk så många fulsnygga slipsar det finns där ute som skulle kunna bli helt fantastiska mobilfodral, små väskor eller liknande. I boken finns massor av idéer på vad man kan göra.

    2009-09-28 | 09:03:42
    Bloggadress: http://pysselmia.blogg.se/

Kommentera inlägget här: