SKAPARLUST

Jag skapar av hjärtats lust, allt mellan himmel och jord.

Ett gäng kallingar

Kategori: barnkläder



För att lära mig hantera overlocken lite bättre har jag roat mig med att förvandla en hög med mannens avlagda linnen och t-shirts till kallingar till killarna. Här är några av dem. Mönstret kommer så klart från Ottobre 4 - 2004, ett i sybloggsvärlden välkänt och välanvänt mönster. I nya vinternumret skulle det visst komma nya mönster till underkläder och på önskelistan finns mönster till boxers med lite roliga skärningar så man kan använda alla spillbitar som ligger i lådorna. 

På fram- och bakstycket av t-shirten kan man använda sig av redan existerande fållar om man lägger mönstret till benstyckena i nederkanten. På så vis sparar man ett sömnadsmoment. Några har jag sytt ihop med flatlocksömmen, några med vanlig overlocksöm. De olika bredderna och längderna på resåren beror på att jag använt upp olika bitar resår som jag haft hemma och anpassat längden efter resårens töjbarhet. När jag sytt resårkanaler har jag prövat två olika tekniker- dels Geckos "falska" resårkanal, dels har jag först overlockat fast hela resåren i överkanten och sedan vikt ned kalsongkanten och stickat fast resår och kalsong från rätsidan. Jag har lyckats bäst med Geckos teknik (när jag inte varit för lat för att använda strykjärnet), men den andra har jag inte använt mig av tidigare så det kan bero på det också. 

För övrigt har veckan inte inneburit så mycket sömnad eftersom hela familjen i tur och ordning varit magsjuka :-( 
Men igår orkade jag under korta stunder då och då sy ihop varsin mössa med dinosaurieapplikation till killarna, resultatet blev knappt godkänt från bägge två. Vi får se om jag lyckas få dem att ta på sig dem för fotografering... i vart fall har Hs mössa "flyttat" på sig ett par gånger idag från pallen där den ligger i väntan på att jag ska sy igen vändhålet.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: