SKAPARLUST

Jag skapar av hjärtats lust, allt mellan himmel och jord.

Emilbyxa version 2.0

Kategori: barnkläder



Under gårdagen färdade jag Emilbyxa version 2.0.

Jag har utgått ifrån samma mönster från Ottobre som till Emilbyxorna från i somras men gjort en del ändringar. Jag ville ha en byxa med mera rörelsevidd upptill men nertill tyckte jag att det ursprungliga mönstret hade lite för mycket vidd så jag la till lite vidd upptill och tog bort en del nertill på fram- och bakbyxan. Sen har jag ändrat fickorna så att det inte är utanpåliggande fickor utan vanliga fickor med fickpåsar. Besparingen baktill och linningen har jag anpassat så att de stämmer överens och sen mätte jag killarnas innerbenlängd och gjorde byxan hellång.

Byxorna är sydda i ett marint tunt bomullstyg som varit hyllvärmare några år och som jag tyckte jag kunde offra till provbyxor. Alla delar är ihopsydda på overlocken och de vita stickningarna med vanlig raksöm. Det enda som vållade bekymmer med sömnaden var att få stickningen av linningen på rätsidan snygg - avigan ser inget vidare ut då stickningen inte direkt är rak där, men det ser ju ingen när byxorna är på. Tips tack!

Resultatet: ja, byxorna har mer rörelsevidd upptill, kanske t.om. lite FÖR mycket. En del av detta beror på att jag fegade lite och tog lite för mycket resår så midjan är lite för lös eftersom jag inte kunde mäta på killarna när jag sydde linningen. Men det är ju enkelt åtgärdat till nästa gång. Mannens anmärkning var att det hade varit roligt med någon typ av avskärning på byxorna, så det kommer på nästa version. H verkade gilla att de satt så löst och ledigt (och sen var de ju mycket mjukare och svalare än jeansen som han bytte från) så de fick sitta på hela eftermiddagen och kvällen. Kanske är de också något lite höga i midjan, alltså avståndet mellan grenen och linningen framför allt framtill var lite för stort så det ska också åtgärdas till nästa version. MEN, det här var så roligt att jag faktiskt redan igår började skissa lite ändringar direkt på mönsterdelarna. En del ändringar kräver nya mönsterdelar och det tänkte jag ta tag i någon gång under nästa vecka, för, som vanligt när det gäller mig, har jag en rad andra projekt på gång samtidigt.

Åh, ja - en livebild på H med byxorna på:



Inte så lätt att se hur de sitter, men det är inte heller så lätt att fota en aktiv kille som aldrig kan stå still en halv minut ;-)



Bakifrån också. Kommentarer och tips mottages tacksamt!

Kommentarer

  • aYeliqa säger:

    Byxerna ser jättefina ut och så kul att de blev populär på en gång. Skönt med byxor man kan röra sig i och inte är alltför varma. Roligt också att arbeta fram ett grundmönster som sitter bra och som man sedan kan använda i det oändliga :)

    2009-09-04 | 09:47:13
    Bloggadress: http://tokigtalikt.blogspot.com
  • Mia säger:

    Tack! Ja, tanken är just att jag ska kunna använda samma mönster som utgångspunkt till alla byxor i vävt tyg en tid framöver så att åtminstone arbetet med att rita nya mönster minimeras. Nu så hät tidigt på hösten kan de ju ännu ha tunnare byxor och sen senare hade jag tänkt att det kunde passa att sy i jeanstyg och canvas.

    2009-09-07 | 09:02:25
    Bloggadress: http://pysselmia.blogg.se/

Kommentera inlägget här: