SKAPARLUST

Jag skapar av hjärtats lust, allt mellan himmel och jord.

Spiderman x2 - förra veckans ufon

Kategori: barnkläder





När de gamla fleecejackorna provades inför hösten visade det sig inte oväntat att de var urvuxna. De var välanvända, riktiga favoriter i garderoben hos såväl föräldrar som barn. Perfekta som enda jacka när det inte är så kallt och sedan som extra värmande lager under en annan jacka. L lade omgående in en beställning för bägge brödernas räkning: nya fleecejackor, precis som de gamla i grå fleece och med märken. Liksom de gamla jackorna är det bara färgen på dragkedja och stickningar som skiljer jackorna åt - de är åter inne i en "rättviseperiod" när ALLT måste vara exakt lika annars är det orättvist...

Dubbelsidig grå fleece inskaffades strax från Allt om Handarbete. Vid en snabb koll visade det sig att rätt storlek inte fanns i samma modell som de förra jackorna så det blev till att leta. Helst ville jag ha en enkel jacka med dragkedja och krage och gärna utanpåliggande fickor. Efter en hel del sökande hittade jag en modell i Allt om Handarbete 12/2008. Modellen har infodringar vid dragkedja, nederkanter och ärmkanter och passpoalerade fickor. Fickorna valde jag bort och ersatte med utanpåliggande. Tyget klipptes till och sedan blev delarna liggande... Lämpliga dragkedjor fattades också här hemma.

Så efter att ha färdat babyoverallen tog jag mig i kragen och påbörjade sömnaden av jackorna. Dragkedjor införskaffades från Bibbis textil. Spindelmannenmärkena köptes i våras på H&M. Sömnaden flöt på bra, jag börjar äntligen känna att Singern är min maskin nu. När jag kom fram till momentet där dragkedjorna skulle sys i, skulle man enligt beskrivningen först sy fast dragkedjorna aviga mot räta på jackan. Först därefter sy fast infodringarna, men det tyckte jag verkade som om det var onödigt många moment så jag sydde samman infodringar och jacka med dragkedjan emellan direkt. Det krävdes lite tankearbete från min sida att få dragkedjan på rätt håll, men resten var inga problem. Passade på att sy reflexband i ärmarnas nederkanter - kanske lite onödigt nu, men min förhoppning är att jackorna även ska passa till våren. När det var dags för ärminfodringarna visade det sig att dessa var onödiga eftersom ärmarna var på tok för långa....Istället blev det till att vika in och sy en fåll med "fuskflatlocken" på den vanliga maskinen. Blev irriterad på mig själv för att jag inte provmätt ärmlängden innan, nu blev sömmen över själva "skarvarna", där ärmsömmen är, inte perfekta. Samma söm användes till att sticka fast fickorna med, sedan klippte jag rent så fickkanterna är råa.

Behöver jag säga att de nya fleecejackorna blev lika uppskattade som de gamla? De har använts flitigt under hela helgen, främst under de vanliga höstjackorna och jag har inte kommit till med kameran för foto. Kul att "mammas" kläder fortfarande duger emellanåt ;-)

Kommentarer

  • Myssel säger:

    Vad fint med lika men ändå inte.

    2009-10-19 | 18:18:50
    Bloggadress: http://myssel.blogspot.com
  • Mia säger:

    Tack! Det blir ju lite enklare både för dem själva och andra om jackorna inte är exakt lika och denna lilla skillnad kunde de acceptera. Roligt att se att även du varit på H&M och fyndat tygmärken (bilarna)

    2009-10-19 | 19:58:48
    Bloggadress: http://pysselmia.blogg.se/
  • Myssel säger:

    Jag har ju också tvillingpojkar så jag vet vad du menar. De vill ha ibland ha något lika men andra uppskattar om det finns kännetecken som gör att de kan skilja barnen åt. :-) Är dina enäggs? Mina är enäggs fast de har olika frisyrer, men med mössa på så blir de mer lika.

    2009-10-21 | 13:42:04

Kommentera inlägget här: