SKAPARLUST

Jag skapar av hjärtats lust, allt mellan himmel och jord.

Jag fick ett mejl...

Kategori: till bebis

Inspiration och idéer till sömnadsprojekt kan komma från lite allt möjligt, t.ex. från ett mejl. Förra veckan fick jag ett mejl från en gammal klasskamrat som bor på annan ort. Vi försöker hålla kontakten genom mejl, telefonsamtal, sms och så träffas vi någon gång emellanåt. Hon skrev att något hon saknat när hon ammade sin dotter var en riktig amningskudde och när jag tänkte efter så mindes jag hur knöligt det var att amma med vanliga kuddar som bara gled iväg eller sjönk ihop. Det fick mig såklart att fundera på om det inte gick att sy en amningskudde och så bläddrade jag i mina Ottobretidningar och hittade mycket riktigt ett mönster i en av de äldre tidningarna (2/2002).

Sagt och gjort: under fredagskvällen skred jag till verket och ritade mönster, klippte till innerkudde i vit tätvävd lakansväv - ännu ett loppisfyndat gammalt lakan fick sätta livet till - och sydde ihop delarna. Enligt Ottobres mönster skulle både inner- och ytterkudde förses med ett långt blixtlås på undersidan, något som jag tyckte verkade onödigt ända tills jag kom till fyllnadsmomentet... Jag hade bara lämnat ett litet vändhål att fylla på kulorna genom och det visade sig vara väldigt svårt att ensam hålla i en tratt samtidigt som man häller i kulorna i lite lagom takt. Hjälp från mannen kunde jag inte förvänta mig förrän nästa morgon eftersom han påpassligt somnat i tvsoffan...
Men skam den som ger sig eller envis som synden kanske man ska säga att jag är för till slut lyckades jag fylla kudden med kulor och därefter sy igen vändhålet för hand. Det tog sin lilla tid kan jag säga, men när jag väl hade börjat kunde jag ju liksom inte sluta och bara lämna en halvfull kudde med tanke på risken för att morgonen efter få kulor spridda över hela vardagsrummet om någon av grabbarna bus fått för sig att testa den nya kudden...

Eftersom amningskudden förmodligen kommer att användas dagligen under en längre tid är tvättbara överdrag ett måste. Reklampauserna under lördagens Körslaget användes till att klippa ut och sy ihop ett färgglatt överdrag med knytband och "örngottsöppning". Knytbandet är tänkt att användas om man vill ha bebisen sittande/liggande på kudden (nedre bilden) - ganska smart idé tyckte jag. Tyget räckte till ännu ett likadant överdrag att ha att byta med, detta utan knytband.





 

Kommentarer

  • Hanna K säger:

    Vilken fin! =)

    2009-11-17 | 11:21:31
    Bloggadress: http://lillspooky-syblogg.blogspot.com
  • Anne-Lie säger:

    Vilka fina grejjer du gör=). Gör du allt själv? Vart får du tag på mönstren? Jobbar du som sömmerska?

    2009-11-18 | 08:21:18
    Bloggadress: http://nomismamma.blogg.se/
  • aáYeliqa säger:

    Härlig kudde:)

    2009-11-21 | 22:22:48
    Bloggadress: http://tokigtalikt.blogspot.com
  • Madde säger:

    Hej
    Haar letat efter ljus och lykta efter amningsmönstret. förstår att du inte vill sälja tidningen. skulle du ha lust att rita av det åt mig med sömnadsbeskrivningen

    2014-08-14 | 22:16:50

Kommentera inlägget här: