SKAPARLUST

Jag skapar av hjärtats lust, allt mellan himmel och jord.

Solig Skrållanklänning till sjuk snotta

Kategori: barnkläder



Den här klänningen har funnits i mina tankar länge nu utan att jag kommit till skott, men så i söndags kväll när jag kom hem från jobbet började jag rita upp mönstret och igår kväll blev den klar. Ovanligt snabbt för att vara jag och närmast rekord med tanke på produktionstakten denna vår.

Mönstret till klänningen kommer från en av Hobbybibliotekets böcker, nämligen "Sköna baby- och småbarnskläder" och påminner mig om de klänningar lilla Skrållan bar i Saltkråkanfilmerna, således en "Skrållanklänning". Det är ett "rita-själv-efter-rutmönster" , vilket är en av anledningarna till att det dröjt så länge - jag har helt enkelt för dåligt tålamod för att sitta och räkna rutor och dra streck mellan prickar - snabbt och lätt är mer min melodi. Nåväl, jag ritade upp några hållpunkter och sen gjorde jag lite som jag själv tyckte, så man kan nästan säga att det är mitt eget mönster, iaf min egen version av mönstret. Den som minns Saltkråkanfilmerna minns säkert också hur korta klänningar och kjolar var då. Jag tyckte att klänningen kunde få gå ner över knäna(bra skydd mot den starka solen) och förlängde kjoldelen i två olika omgångar under mönsterkonstruktionen, vi får väl se hur den ser ut på lilla "Snottan"  (hennes mamma kallar henne så :-D). Skulle den var för lång går det ju alltid att åtgärda.

Från början hade jag tänkt att "Snottan" skulle ha fått sin klänning när vi var och hälsade på under gårdagen, men det blev inte riktigt så när pojkarna plötsligt visade mer intresse för vad mamma höll på med nere i syrummet än vad som visades på morgontv. Nåja, de fick så klart hjälpa till att gasa och sedan välja matchande knappar i sybehörsaffären - så söta små blommor - L såg dem direkt!

:-) : Roligt att jag äntligen kom till skott, även om det innebar att annat som redan var tillklippt prioterades ned ;-) Tyget gör mig så glad! Riktigt soligt och somrigt! Å knapparna passar perfekt till.

:-( : Lilla "Snottan" fick feber under tiden vi var där, stackars liten! Att jag inte hann sy klart klänningen på morgonen som jag tänkt. Sen blev väl inte knapphålen helt perfekta, men det får jag väl ha överseende med den här gången.

???: Som alltid när man syr till andras barn - kommer den verkligen att passa? Och gillar barnet/ föräldrarna det man sytt?

Kommentarer

  • Anonym säger:

    åhh så söt! den får godkänt! =))

    TACK!

    2009-06-09 | 19:05:14
  • Marina säger:

    mitt namn kom inte med

    2009-06-09 | 19:16:13
  • Mia säger:

    Så bra! Nu får vi bara hoppas att den passar storleksmässigt också. Annars får jag väl ta och sy en ny, lite större, har ju faktiskt en hel del kvar av tyget.

    2009-06-09 | 21:21:16
    Bloggadress: http://pysselmia.blogg.se/
  • LumLum säger:

    Den är bedårande! Har själv kikat på det mönstret, men det har fallit på just det där med att förstora upp det.

    2009-06-10 | 07:58:39
    Bloggadress: http://lumlumlumlum.blogspot.com
  • aYeliqa säger:

    Jättefin klänning och så bra knapparna passade till tyget:)

    2009-06-12 | 13:38:13
    Bloggadress: http://tokigtalikt.blogspot.com

Kommentera inlägget här: