SKAPARLUST

Jag skapar av hjärtats lust, allt mellan himmel och jord.

Mjuka byxor

Kategori: barnkläder

Killarna växer något rent otroligt just nu. Jag har hotat med att sätta tegelstenar på deras huvuden om de inte slutar, men det skrattar de bara åt och säger att mamma snart är du minst i familjen. DET hoppas jag dröjer lite till...inte enbart beroende på att det skulle kännas konstigt om ens barn var längre än en själv när de ännu inte börjat skolan( tänk er vilken syn första skoldagen- två stora killar med sin "pygmemamma"....hihi, det är ju ett par decimeter kvar så jag kanske klarar mig) utan också för att det i takt med att de växer blir allt svårare att hitta kläder till dem. Jag vill ju inte att de ska ha kläder för  stora barn för det mode som råder nu verkar vara helt utan rörelsevidd. Slutar barn att leka när de börjar skolan nu? Hemska tanke! Hursom helst gör detta att de växer så fort att garderoben behöver utökas igen. Så symaskinen fick lite motion i mellandagarna, men jag har inte haft tid till att blogga tidigare.

(ber om ursäkt för den urusla bildkvaliteten, men det är en av de sista bilderna med den gamla kameran)

Denna gång blev det ett par mjuka byxor i randig velour från tradera. Tyckte att det var ett kap ända tills jag fick hem velouren och insåg att ränderna inte var vågräta....och inte heller lodräta utan gick diagonalt över tyget. Således har tyget legat ett tag men nu tyckte att det kunde passa till enkla mjukbyxor. Jag utgick från byxmönstret i Lennartssons "Sy kläder av mjuka tyger" storlek 7 år som jag breddade lite. Fördelen med detta mönster är att byxorna bara består av två delar och således var det enkelt att passa ränderna även på diagonalen(ja, jag struntade i luggriktningen denna gång). Tyvärr räckte tyget bara till ett par byxor med mönsterdelarna utlagda så här, men jag har en hel del restbitar över som det kan bli något annat av framöver. Sydde resårkanaler i midjan och benslut efter geckos beskrivning - funkar bra även om man inte har overlock tycker jag.

Här hemma har jag ingen riktig ordning på vems "tur" det är att få nya byxor och eftersom killarna kör samma storlek blir det oftast den som är villig att prova som får de nya byxorna och denna gången vara det L som provade. Han tyckte genast om dem för de var så mjuka och sköna, men att ställa upp på någon fotografering hade han inte tid med. Den här bilden var allt jag kunde få:



Så här gör vi när pappa pratar i telefon. Funkar mindre bra med mamma kan tilläggas....;-)

Kommentarer

  • Frida säger:

    Du har fått en utmärkelse av mig. Välkommen att hämta den på min blogg.

    2009-01-10 | 22:44:19
    Bloggadress: http://nyvarld.blogspot.com
  • Jeanna säger:

    Hihi, vilken söt och rolig bild! :o)

    2009-01-12 | 19:08:06
    Bloggadress: http://jeannas.webblogg.se/

Kommentera inlägget här: