SKAPARLUST

Jag skapar av hjärtats lust, allt mellan himmel och jord.

Gammalrosa topp goes mjölkchoklad

Kategori: återbruk



Jag har tagit tag i lagnings-/ändringshögen i syrummet nu och försöker beta av lite ur den. I den hittade jag den här halvfärdiga toppen. Från början har den varit gammalrosa, vilket fortfarande syns på sömmarna, och långärmad med spetsinfällningar på ärmarna och knytband i halsringning och ärmslut. Frågan är hur jag överhuvudtaget fick för mig att köpa en gammalrosa topp - det är ju verkligen INTE min färg! Förmodligen är det därför den inte använts nämnvärt. Men så hamnade den i ett brunt färgbad och jag kapade ärmarna, därefter blev den av någon anledning liggandes i ändrings-/lagningshögen och det var där jag hittade den igår.

Det jag gjorde igår var att kapa ärmarna lite till och kanta dem med turkos veckresår(Stoff & Stil). Efter några inledande misslyckanden gick det finfint att göra detta med min kantbandspressarfot(me love!). Nedtill sydde jag fast en turkos spets(lokala sybehörsaffären) med två rader av trestegs-zigzag. Ett symärke(Stoff & Stil igen) syddes fast på högerarmen, under det lite lilarutigt och turkost band( lokala sybehörsaffären och Systrarna Grene) som fästes samtidigt. Sprundet upptill sydde jag igen och så avslutade jag med en liten rosett som syddes fast för hand. Det hela tog verkligen inte särskilt lång tid, jag använde enbart material som jag hade liggandes hemma och resultatet blev en i mitt tycke helt ok vardagstopp.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: