SKAPARLUST

Jag skapar av hjärtats lust, allt mellan himmel och jord.

Rokad och äntligen en overlock

Kategori: svammel

Här hemma håller vi på att genomföra en rokad av rumsbyten: killarna ska flytta ner och få ett varsitt rum på bottenvåningen samtidigt som jag och mannen flyttar våra hobbyrum från sagda rum. Mannen får husera i ett hörn i vardagsrummet medan jag så småningom ska flytta in i en klädkammare på bottenvåningen. För tillfället står dock symaskinerna i vardagsrummet, tyger och annat material i hallen nere, vardagsrummet och barnens gamla rum, där H ännu bor. Mannens dator har kommit upp på rätt plats, men är ännu inte ihopkopplad och datorprylar möbler mm är spridda. L har flyttat ner till sitt nya rum, men ännu återstår en del saker som att få ner hans kläder, dela upp alla deras leksaker och flytta ner Ls, draperier till sängen, gardinomtag och ny rullgardin. Och ja, klädkammaren där jag ska husera så småningom är fylld från golv till tak med barnens gamla kläder, leksaker, resväskor, sovsäckar mm. Rörigt? Japp, det är bara förnamnet, här ser ut som en bomb slagit ner, med möbler och grejor på "fel" platser i hela huset. 
 
I den här röran är det inte lätt att få inspiration att sy något. Det enda jag sytt den senaste veckan är Ls gardiner och så är hans draperier på g. Lite virkat har det också blivit, men inget färdigt att visa upp på bloggen. Det som är sytt/pysslat tidigare under semestern är ännu inte fotat och lär väl inte bli det den här veckan heller...



MEN jag har ÄNTLIGEN slagit till och köpt mig en overlock! Mannen var helt underbar och gav mig pengar till maskinen från skatteåterbäringen, själv fick jag restskatt på 27 kronor :-(   Efter en del velande fram och tillbaka bestämde jag mig för den dyrare Singern, Quantumlock T 967. Valet föll på Singern eftersom den förutom de vanliga overlocksömmarna även har fyr- och femtrådig säkerhetssöm och täcksömmar. Kollade in recensionerna på Singers föregångare på sysidan och det verkade som de flesta ägarna var mycket nöjda med sin maskin. Beställde den från Symaskinswebbshoppen på måndagen och kunde hämta ut den hos postombudet på tisdagen. Snacka om bra service! Tyvärr får jag erkänna att jag ännu inte hunnit med att lära mig maskinen, har bara hunnit sy en tunika till mig själv och ett par pyjamasshorts till L. Men jag har redan hittat flera brister i  den svenska instruktionsboken, bl.a. finns där ingen beskrivning på hur man kopplar om från täcksöm till vanlig overlock och vice versa utan denna information finns bara på engelska på insidan av griparluckan. Kan säga att jag var mer än irriterad när jag upptäckte detta efter att ha suttit och trät om maskinen i två(!) timmar första kvällen för att sy en overlocksöm när maskinen från början varit trädd för täcksöm... Ja, jag kanske skulle ha tänkt på att läsa på griparluckan tidigare men, men... Mannen har redan flera gånger hunnit ångra sitt bidrag till overlocken eftersom varje tillfälle vid overlocken resulterat i att jag är skitirriterad och svär som bara den när saker inte funkar på en gång. Ja, ja, när allt lugnat ner sig på flyttfronten hoppas jag ha mera tid över för att lära mig maskinen ordentligt.

Kommentarer

  • aYeliqa säger:

    Oj vilken röra ni verkar ha hemma, men det blir säkert jättebra i slutändan. Vi gjorde en rokad för ett par år sedan och det kändes precis som när man flyttar, grejer överallt och ingen ordning:)



    Grattis till din nya maskin! Vad knepigt att det inte står tydligt hur du ska trä om den. Jag hoppas att du löser det och du sen känner dig nöjd med maskinen:)

    2009-08-07 | 08:53:04
    Bloggadress: http://tokigtalikt.blogspot.com
  • Mia säger:

    Tack för omtanken! Nu har vi kommit en bit till och även H har hunnit flytta ner, bara med sängen än så länge, men eftersom maken och jag har börjat arbeta igen går det inte så snabbt. Ikväll hoppas vi kunna få hjälp att bära resten av möblerna då mitt "tillstånd" inte tillåter att jag bär alltför tunga saker.



    Själva omträdningen av overlocken är ju inte så knepig- den fick jag rätt från början skulle det visa sig, däremot var det en "omkopplare" som inte fanns med i manualen och med den inställd på täcksöm fungerade ju inte overlocksömmarna. Nåja, det löser sig säkert efterhand som jag hinner sy lite mera, allt tar bara lite längre tid när man tvingas lista ut vissa grejor på egen hand.

    2009-08-11 | 08:58:43
    Bloggadress: http://pysselmia.blogg.se/
  • Anette M säger:

    Hej!



    Sökte desperat på trädning av overlock och fick träff på din blogg - lycka! Har köpt samma modell som du - den verkar väldigt bra tycker jag - men jag har också problem att koppla om från täcksöm till overlock. Kedjesömmen fungerar men när jag ska sy någon av overlocksömmarna blir det liksom ingenting, det verkar som att "undertrådarna" inte tar tag i varandra. Jag kan inte heller sy någon provkedja som det står om i manualen. Har du fått igång din maskin? Har du något tips om vad jag missar? Hälsningar från Anette M.

    2009-08-16 | 18:42:57

Kommentera inlägget här: