SKAPARLUST

Jag skapar av hjärtats lust, allt mellan himmel och jord.

Andra bullar...

Kategori: svammel



Allt virkande av bakverk gjorde mig sugen på att baka lite "på riktigt". Igår, barnens sista lediga dag innan förskolestarten, bakade vi pizzabullar. Två plåtar bullar att ha i frysen och plocka fram och ha som mellanmål, som tillbehör till soppor eller sallader eller med på utflykter - perfekta att ha med sig på Ölands djurpark på lördag! Man kan fylla dem med lite av vad man har hemma i kylskåpet - ska man frysa dem så är de dock godare utan färska grönsaker som bara blir vattniga och osmakliga.

Tänkte bjuda på receptet, som inte är mitt eget utan om jag inte minns fel från Buffé:

Deg:
50 g jäst
3 dl mjölk
0,75 dl olja/ flytande margarin
2 msk flytande honung
8 dl vetemjöl special
1 tsk salt

Jag brukar använda torrjäst och blanda alla torra ingredienser först och sedan späda med det ljumma degspadet. Arbeta degen väl och låt jäsa ca 30 min. Kavla ut som kanelbullar och pensla på tomatsås och strö över valfritt pålägg, riven ost och pizzakrydda. Rulla ihop och skär rullen i skivor som läggs i bullformar att jäsa ca 30 min. Pensla med ägg och strö ev. över lite flingsalt. Grädda i 225 grader i 12-15 minuter.

Om man vill ha nygräddade bullar till utflykten kan man göra egen bakeoff och använda sig av kall mjölk och låta degen jäsa i en kvart innan man bakar ut den. Bullarna placeras sen på en bricka i frysen och när de väl är frysta kan man lägga dem i en påse. Kvällen före ska man sen ta ut dem och låta dem jäsa i kylen över natten innan de gräddas.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: