SKAPARLUST

Jag skapar av hjärtats lust, allt mellan himmel och jord.

Samma - men olika

Kategori: barnkläder

Precis innan barnen blev sjuka hade vi en smärre byxkris, dvs. alla bra byxor som inte var urvuxna råkade befinna sig i smutstvätten samtidigt. Vilket resulterade i ett mindre världskrig en morgon innan dagis. Då bestämde jag mig för att nu var funderandet över och samma kväll klippte jag tyg till nya byxor med avsikt att färda dem snarast. Sen kom hostan och febern emellan och mitt syflyt försvann. Men även en söm i taget leder i slutändan till färdigt resultat - det tar bara lite längre tid.





Tyvärr var modellerna ytterst motvilliga till att prova sina nya byxor så jag har bara bilder på golvet. Från början hade jag tänkt göra byxorna likadana sånär på någon detalj, men det visade sig att jeanstyget jag hade liggandes hemma inte räckte till två par byxor så istället fick ena paret cammotyg nedtill på benen. Jag tycker att det blev bättre så här med två olika byxor men ändå samma. Bägge tygerna är stuvar från Stoff & Stil som jag haft liggandes hemma - allt enligt ta-vad-du-har-hemma temat. 
 
Mönstret till byxorna kommer från Ottobres höstnummer 2003 och är en superenkel modell med resår i midjan så att killarna klarar toabesöken helt själva (fast L önskade byxor med gylf till nästa gång). Det enda som vållade problem var detaljerna- fickorna och hällorna, där åkte sprätten fram ett par gånger. Fickorna har jag "snott" från Guitarrjeansen i nyaste barnnumret av Ottobre - jag gillade inte benfickorna enligt mönstret. Ena fickan på varje byxa fick  en dödskalle broderad med förstärkt raksöm. Dödskallen är även den från nyaste Ottobre men den har jag förminskat "by hand". Totally Stable på avigsidan och Papersolvy  med motivet ritat på rätsidan när jag broderade - tyvärr tycks Solvyn vara nästintill omöjlig att avlägsna utan att tvätta byxorna helt så det är lite rester kvar där. Sömmarna är stickade med extra bred tvillingnål (6 mm) - supersnyggt på jeans tycker jag. Hällorna i midjan är mest till dekoration- de blev lite korta tycker jag, men det är ju resår i midjan så skärp är ju onödigt. Nedtill på benen en kanal med resårsnodd och stoppers- resåren tog jag från ett par av mina shorts och stoppers hittade jag i sylådan, de kommer från några gamla byxor de också.



Byxorna är i stl 122 och jag trodde att de skulle vara långa, men vid provning visade det sig att de var precis lagom. Midjemåttet passade det oxå :-) Det är rätt roligt med storlekar på kläder egentligen. Jag har som tidigare nämnts svårt att hitta byxor till mina grabbar som är stora för sin ålder och har lite mage. För skoj skull jämförde jag tre par byxor i stl 122: ett par nyinköpta och ett par ärvda (från kusinen) från samma klädkedja samt mina nysydda. Längden var densamma på alla tre- ja kanske att det skiljde någon liten centimeter om jag tagit fram måttbandet och mätt ordentligt. Midjemåttet däremot skiljde ungefär 10 ! cm mellan de nyinköpta och de sydda - och det var ju kanske väntat eftersom alla säger att Ottobres mönster är så breda, men byxorna med några år på nacken hade nästan exakt samma midjemått. Har barnens midjor krympt med tio centimeter på 7 år eller hur tänker klädtillverkarna???

PS. Om bloggen börjar se konstig ut framöver så är det bara jag som experimenterar. Jag har nämligen börjat läsa html på egen hand eftersom jag var så trött på bloggens utseende och ville förändra det. Egentligen kan jag inget om sådant och brukar be någon av brorsorna om hjälp med alla "datorproblem"  men jag tänkte göra ett försök iaf. :-)

Kommentarer

  • katarina nimrodsson säger:

    Hej

    Oj så fina byxor du sytt j

    Har du sytt byxorna utav vanligt jeans tyg? Vad har du för mönster? Har 4 barnbarn att sy till och de skulle ju vara roligt att sy ett par byxor till dom



    katarina

    2008-09-06 | 16:43:02
    Bloggadress: http://kattaspyssel.bloggspot.com
  • Mia säger:

    Hej Katta!

    Tack, jag gillar verkligen byxorna oxå! Jag försökte göra ett inlägg på din sida, men det funkade tyvärr inte så jag hoppas du läser detta...Tyget har jag köpt på Stoff & Stil i Malmö och det är riktigt kraftigt och tjockt(vilket ju behövs när de leker ute) Mönstret kommer från Ottobre nr 3 -2003- det är mönster 13 som bara heter Byxa. Hoppas du hittar mönster till barnbarnen, annars får du höra av dig så kan vi säkert ordna något...

    2008-09-08 | 00:10:56
    Bloggadress: http://pysselmia.blogg.se/
  • katarina nimrodsson säger:

    Hej Mia

    Tack för ditt svar jag skall gå in och kolla på deras sida om den finns kvar Hör av mig senare



    Tack än en gång

    katarina

    2008-09-09 | 19:38:14
    Bloggadress: http://kattaspyssel.bloggspot.com

Kommentera inlägget här: