SKAPARLUST

Jag skapar av hjärtats lust, allt mellan himmel och jord.

Väskor

Kategori:

Vissa tyger vet vad de vill bli och talar om det. Tyget från IKEA med bananerna låg på loppisen som den lokala fotbollsklubben driver och skrek ut : VÄSKOR! Inte kunde jag lämna kvar det där och riskera att det skulle hamna hos någon som inte hörde vad det ville bli? ;-) Nästan 3,5 meter nytt tyg som räcker till många väskor/kassar.

image112

image113

Dessa två är morsdagpresenter: den övre har svärmor fått idag och den nedre ska min mamma få imorgon.  Att ha som inköpskassar eller att ha till stranden i sommar kanske. De är sydda utan mönster efter eget huvud. Kassen består av två lagom stora rektanglar, klippta på frihand och som jag klippt bort en kvadrat ur bägge de nedre hörnen. Sedan sydde jag ihop sidosömmarna och bottensömmen. Därefeter vek jag kassen så att bottensömmen och sidosömmen hamnade ovanpå varandra och sydde en söm där.  Vek in kassen 2 ggr upptill och fållade. Handtagen är 10 cm breda och ungefär 40 cm långa - det tyckte jag var lagom. Pressade dem fyrdubbla och sydde en stickning utmed kanten och sydde slutligen fast dem på väskan. Voila!

Dessa kassar gick snabbt och enkelt att sy. Det kommer definitivt att bli fler! Så kan vi byta ut alla gamla tråkiga tygkassar med reklamtryck på som ligger här hemma och skräpar.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: