SKAPARLUST

Jag skapar av hjärtats lust, allt mellan himmel och jord.

Solhattar i sommar(!)paradiset

Kategori: barnkläder

I helgen har det varit extremt varmt och soligt här men jag är inte den som klagar på sommarvärmen efter förra årets trista sommar. Men sol och värme kräver att små huvuden och öron skyddas lite extra. H & L hade ju visserligen sina "apotekshattar" från förra året som fortfarande passade men det kan vara bra att ha flera att byta med.

I Ottobre fanns inget bra mönster på killhattar att uppbringa- stor besvikelse. Men så hittade jag ett mönster ur Allt om Handarbete från förra sommaren. Hatten består av en rund kulle och så flera rundlar runt om som byggs på. Ett somrigt tyg valdes- Ikeaflodisarna i lime- älskar det! Som fodertyg ännu en liten bit av mormors underlakan (det var stort och jag har snålat så inga spillbitar har försvunnit). Sömnaden gick som på räls- ingen träff med herr Sprättare här inte! Det som drog ut lite på tiden var det fina vädret som gjorde att jag inte alls hade någon sylusta.  


image107

Här ligger hattarna mitt i bland smultron och jordgubbar i full blom. Bilden är dessutom tagen lite i nio på söndagskvällen och det är fortfarande ljust ute. Våren har verkligen gått raskt framåt, man hinner liksom inte med i svängarna. Den observanta ser mitt fatala misstag: två av "ringarna" runt kullen har flodisar som är upp-och-nedvända. Irriterande, men jag bestämde mig för att dessa hattar fick bli provexemplar- för det lär behövas fler om vädret håller i sig.

image109

Här poserar H i sin hatt före dagis igår morse. Jag tycker hatten blev bra storleksmässigt- den är inte för liten men sitter heller inte för löst på och riskerar att ramla av i lekens vilda framfart. Brättet skyddar öronen och lite av nästippen från stark sol.

H & L har bytt avdelning på dagis för en kort tid sen och personalen på den nya avdelningen är verkligen givmilda med sina vänliga kommentarer om killarnas nya kläder. Igår när jag hämtade frågade den ena var jag köpt de fina solhattarna, inte kunde jag väl ha sytt dem- de såg så proffsigt sydda ut! Kul med uppskattningen särskilt som jag fortfarande grämer mig för det upp-och-ned-vända.

Kommentarer

  • www.syfroken.se säger:

    Vad fina mössorna blev! Ser jätteproffsiga ut!
    Jag skall också haka på trenden, väntar bara in lite energi.

    2008-05-13 | 16:02:32
    Bloggadress: http://www.syfroken.se
  • áYeliqa säger:

    Solhattarna blev jättefina och så kul med så fina kommentarer. Du förtjänar dem för hattarna blev verkligen något extra

    2008-05-13 | 16:04:19
    Bloggadress: http://tokigtalikt.blogspot.com
  • Mia säger:

    Tack för era fina kommentarer! Det kommer nog bli några till(med alla delar rättvända) vad det lider, jag behöver själv en och så kanske en till lillkusinen och någon extra till H & L.

    2008-05-14 | 08:11:20
    Bloggadress: http://pysselmia.blogg.se

Kommentera inlägget här: