SKAPARLUST

Jag skapar av hjärtats lust, allt mellan himmel och jord.

Äntligen klar!

Kategori:

Jag har jobbat i helgen och således inte haft så mycket sytid. Fast symaskinen fick följa med till jobbet i söndags. H - som jag är personlig assistent till - hade en lång reva på favoritpyjamasbyxorna. Hans mamma kom in och undrade över varför jag släpade med symaskinen, men erkände sen att hon själv förmodligen inte kommit sig för att laga dem än på ett tag.

I går kväll hann jag färda ett projekt som dragit ut lite på tiden. Det påbörjdes innan jul och var egentligen menat att bli en present, men under sömnadens gång har jag kommit på andra tankar. Jag har i ett tidigare inlägg visat en förhandstitt - några hade gissningar - förvaring för fula bag-in-box blev det.

     

Mönstret har jag knåpat ihop själv efter att ha mätt på lite olika boxar och med inspiration från en tehätta ur en av mammas gamla handarbetstidningar. Tygerna är restbitar: det röda och det randiga är det som blev över från killarnas tomtevästar, lintyget från vårväskan och sen lite annat från lapplådan. Den rutiga snedslån är från Stoff&Stil och den vita minns jag faktiskt inte.

Foder och yttertyg har först kviltats ihop med diskunderlägg emellan (damen i sybehörsaffären kom med denna geniala och billiga idé) innan mönsterdelarna klippts ut. Därefter har väggarna fått sina dekorationer i form av fönster och dörr. Mycket applikationer blev det : ) Bra träning att sy satängsöm och jag har även provat några dekorsömmar. Dörren kantades med vit snedslå efter att framsidan sytts ihop med botten. Jag valde att göra det enkelt för mig och utgick ifrån att dörren bestod av två sprund, nederkanterna kantades således för sig. Fortsatte därefter att sy fast övriga väggar runtom botten. Sidosömmarna kantades på insidan/gavelsidorna med rutigt kantband för att ge stadga och dölja traskanterna. Därefter syddes de två taken( som är olika stora) fast och kantades. Knäppningen består utav kardborreband på två ställen. Som kronan på verket broderade jag "Vinhus"-skylten och sydde fast den på framsidan. Skylten är lite Tilda-inspirerad.

Blev väldigt nöjd med detta vinhus, trots allt bara en prototyp som slog väl ut, men det var ganska många timmars sömnad, så det lär nog dröja innan jag syr fler....Har dock en annan slags bag-in-box-förvaring i skallen - en som man kan ha med sig ut i båten. Får se när jag har tid att förverkliga det : ) Imorgon kväll är iaf lite sömnad inplanerat och ikväll hade jag tänkt hinna korta tomtebyxorna.

Kommentarer

  • á Yeliqa säger:

    Aha, precis vad jag trodde :)
    Tycker att vinhuset blev väldigt fint. Har själv funderat på att sy en i present och tipset om disktrasan kommer jag absolut att använda mig av:)

    2008-05-26 | 14:16:39
    Bloggadress: http://tokigtalikt.blogspot.com

Kommentera inlägget här: