SKAPARLUST

Jag skapar av hjärtats lust, allt mellan himmel och jord.

Hjärtevärmare

Kategori: pyssel

image63

För ett tag sen hade vi en liten olycka i vårt kök - diskmaskinen läckte ut vatten över hela köksgolvet. Som tur väl var så var vi hemma och kunde stänga av vattenkranen innan hela huset översvämmades... Tyvärr var vi ändå tvungna att riva upp golvet och lägga nytt. För två helger sen var mina föräldrar här och hjälpte oss med detta. Pappa och U la golv och mamma passade barnen eftersom jag tyvärr behövde jobba. Det blev superfint tycker jag! (Hjärtat ligger så klart på det nya golvet på bilden)Tiden har runnit iväg sen dess, men jag har inte glömt bort det, så mamma och pappa om ni läser detta TACK!

Eftersom pappa har värk i axeln av och till och mamma mer eller mindre har ständig värk tänkte jag att en hjärtevärmare kunde passa. Igår kväll skred jag så till verket. Hade inget mönster men en idé om hur jag ville att riskudden skulle se ut för att kunna läggas över axeln. Ritade ett halvt hjärta med stort mellanrum mellan bågarna där huvudet ska vara när man använder den. Ritade av mallen på en bit av mormors gamla underlakan(tättvävt) och sydde efter strecken men lämnade en öppning på ca 5 cm. Klippte ut med ca 0,5 cm sömsmån förutom vid öppningen där jag lämnade ca 1 cm och jackade de kritiska punkterna innan jag vände rätsidan ut och pressade. Fyllde hjärtat med grötris och lite lavendel från rabatten utanför(en stor tratt är bra hjälpmedel här), sydde igen öppningen för hand. Själva ytterfodralet, sytt i röd lakansväv från Stoff & Stil, är gjort efter samma princip som man syr vanliga örngott och klippt från samma mall som innerhjärtat, men med större sömsmån. För att få en snygg öppning att stoppa i kudden i klippte jag av ena bågen på ena tyghjärtat, ganska högt upp, och använde den avklippta biten som mall för en lite längre bit. Vek dubbla fållar(blir snyggast tycker jag)och sydde med raksöm på bägge delarna och sydde därefter samman fodralet.

                         

Tyvärr hade jag inga färdiga kort hemma att skriva på och egentligen så är papperspyssel inte mitt område(har inget tålamod alls!), men jag fick köra en nödlösning den här gången och klippa till och vika lite tjockare papper vi har här hemma till barnen och rita på. Blev ok, men som sagt en nödlösning. Under tiden som jag gjorde mitt kort så passade H & L på att pyssla egna kort. De blev jättefina, tyvärr har jag inget kort på dem eftersom killarna lagt dem någonstans och jag inte kan hitta dem. Får bli imorgon kanske...

Kommentarer


Kommentera inlägget här: