SKAPARLUST

Jag skapar av hjärtats lust, allt mellan himmel och jord.

Doptunika?

Kategori: vuxenkläder

Vi ska på dop på söndag, det är lilla H som ska döpas och jag har fått den stora äran att bli gudmor åt sötnosen. Jag hade tänkt sy en tunika för tillfället och har också gjort det, men nu när den är färdig frånsett fästande av alla trådar, så vet jag inte längre om jag ska ha den på mig eller inte.

image77

Tunikan är kimonoinspirerad och mönstret kommer från Kreativa Kvinnor nr 2 -08. Både den retromönstrade satinen och den enfärgade lila köpte jag på Stoff& Stil sist jag var där. Sömnaden innebar en del utmaningar för mig. Dels var det den dolda dragkedjan i sömmen mitt bak, dels halskantningen med satinsnedslå.

Jag har aldrig sytt i en dold dragkedja förut, men läste mig till att man helst ska använda en för ändamålet avsedd specialpressarefot. Någon sådan har inte jag, så det blev till att använda den vanliga blixtlåspressarfoten och ställa nålen så nära spiralen som möjligt. Man kan se att där är ett blixtlås men jag tycker inte att det stör så mycket. Tyvärr tänkte jag lite fel när jag sydde fast blixtlåset så det går inte ända upp utan där är ett "glapp" längst upp. Sprätta gör man inte gärna i satin så dragkedjan sitter där den sitter. Kanske kompletterar jag med en liten knapp längst upp. Till nästa gång ska jag tänka på att själva "dragaren"(finns säkert någon bra fackterm men kommer inte på det nu) ska gå ända upp. Så till kantningen av halsringningen, jag tycker det är svårt att få till kantning med snedremsa så att det blir snyggt på båda sidor. Så även denna gång och jag tycker även att halslinningen står upp lite grann. Jag antar att övning ger färdighet och att det bara är till att öva på. Ovanpå detta såg jag när jag provade tunikan att jag av misstag råkat klippa ett litet jack i skärpet fram på vänster sida, måste ha hänt när jag klippte ned till sista stygnet före fastsättningen av skärpet. Känns snopet att upptäcka det som först när tunikan är färdig. Kanske kan man fästa en blomma eller något annnat över.

Tunikan är i princip färdig men jag vet inte om den kommer att bli helt färdig till dopet. Får se när tunikan "hängt till sig" någon dag om jag bestämmer mig för att ändå använda den och fäster trådarna och stryker den en sista gång.

Kommentarer

  • Emma säger:

    Fin tröja!!! Ses på söndag!

    2008-03-26 | 15:54:00
  • Mia säger:

    Tack! Ja, vi ses på dopet

    2008-03-26 | 23:02:55
    Bloggadress: http://pysselmia.blogg.se
  • áYeliqa säger:

    Tycker att den ser riktigt fin ut och med de lila leggings till så tror jag att det kommer att bli kanonfint.
    Ibland köper man tyger som man egentligen inte riktigt vet vad det kommer att bli, men tack vara dig så fick jag nu en ide på lite festkläder :)

    2008-04-05 | 17:26:53
    Bloggadress: http://tokigtalikt.blogspot.com
  • Mia säger:

    Jag hade faktiskt tunikan och leggingsen i söndags på dopet. Satte hakar upptill för att hålla ihop bakstyckena och sydde en extra söm på skärpet så att revan kom inåt klänningen. Fick en hel del positiva kommentarer om min klädsel också och det är ju alltid roligt. roligt också att jag kunde inspirera dig att sy (förhoppningsvis något till dig själv?)

    2008-04-05 | 17:57:02
    Bloggadress: http://pysselmia.blogg.se

Kommentera inlägget här: