SKAPARLUST

Jag skapar av hjärtats lust, allt mellan himmel och jord.

Badbyxor

Kategori: barnkläder

image61

Egentligen vill jag inte blogga om dessa badbyxor, men jag tänkte att någon annan kanske, kanske läser detta och inte gör samma misstag som mig. Trodde ända tills förra söndagen att jag hade gott om tid att sy badbyxor innan den planerade badresan, som ju var för att fira min födelsedag, men mannen hade grundlurat mig(:D), bjudit in halva släkten att följa med och lagt resan en vecka tidigare. Sydde därför badbyxorna i raketfart med två barn hemma, varav ett var sjukt. Kanske var det därför jag kunde göra ett så fatalt nybörjarmisstag och inte fodra byxorna(= genomskinliga i vått tillstånd).Så nu blir det till att göra det i efterhand...

Limefärgad sportstretch inköpt på Stoff & Stil förra året. Mönster från Ottobre Design, något av de äldre numren, i stl 116.  Framilonband i benringningarna för att de inte ska töjas för mycket. Jag hade inte rätt bredd på resåren hemma och egentligen inte tid till att åka och införskaffa. Men jag var ändå tvungen att åka till grannstaden för att lämna in min lönelapp(sicket lönesystem!) och då kunde jag ju svänga införbi garnbutiken och köpa resår där. De hade tyvärr inte rätt bredd(1,5 cm) hemma så jag fick hålla tillgodo med 1 cm istället.

För att kunna skilja badbyxorna åt och som en liten kul detalj sydde jag killarnas namn på vänster höft. Använde maskinens alfabet eftersom det inte fanns tid till att experimentera. Strök en liten bit Vliseline på baksidan för stadgans skull och sen var det bara att köra på. Byxorna sitter som en smäck på, vilket gör det fodringsmisstaget ännu sorgligare...Nåja, vi hade andra badbyxor med och det har varit en härlig, men jobbig, helg!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: