SKAPARLUST

Jag skapar av hjärtats lust, allt mellan himmel och jord.

Par i pirater

Kategori: barnkläder



Ibland behöver jag lite motivation för att färda något som blivit liggande av en eller annan anledning. De här piratlinnena har varit tillklippta sen i april(!) men andra projekt har kommit före hela tiden. När jag väl tog tag i dem så fick jag inte till kantningen med muddväv - ibland tycker jag att jag "glömmer" hur jag ska sy i trikå när jag bara sytt i stumma tyger ett tag. Så kvällen före midsommarafton tittar H på linnena som hänger ofärdiga framme och säger: "Mamma, imorgon hos A och E vill jag ha döskallelinne på mig." Jag lovade förstås att försöka få linnena klara, men sa samtidigt att de annars kunde ha sina andra (köpta) piratlinnen. Jaha, sa L, då blir det väl de piratlinnena då...Mer behövde han inte säga för att få mig att sitta uppe och sy tills linnena var färdiga. De hade förstås sina nya linnen på sig på midsommarfesten.

Egentligen är det ju inte så svårt, utan mer min ovana som gjorde att jag tyckte kantningarna var knepiga. Efter ett litet tag kom jag fram till att jag tyckte att det blev bäst med muddväven vikt fyrdubbel. På så vis blir även insidan snygg. Delade muddväv och hals-/armhål i fyra delar och markerade med nålar. Nålade sedan muddväven med rätsidan mot linnets aviga och sydde fast. Vek sedan över muddväven på rätsidan och vek in sömsmånen. Avslutade det hela med en stickning. Blev ganska nöjd med resultatet, ser antydningar till rynk när tröjorna ligger plant men det är inget som syns när de är på. Med lite övning så ska jag nog få till dem bättre till nästa gång . Övrig sömnad är inget att nämna, jo, lite trixade jag med att få trådspänningen rätt till det tunna tyget när jag skulle fålla  nertill på linnena med tvillingnål.

Tyget med döskallarna är tryckt viskosjersey från Stoff & Stil som jag köpte i våras med tanken just att sy linnen till H & L. Muddväven kommer även den från Stoff & Stil och jag valde turkos istället för svart för jag tycker det ser somrigare ut. Mönstret till linnena kommer från en av Ottobres äldre tidningar (finns även gratismönster här)och är i stl 122, men jag tycker att storleken var ganska liten. För det kan väl inte vara så att pojkarna har vuxit? :o) Nåja, linnena passar iaf för stunden och snart gillar de väl ändå inte döskallar längre. Vitt är förresten en extremt dålig färg att ha på aktiva 4-åringar upptäckte jag - när jag skulle fota linnena så hade bägge(!) fått fläckar som inte gått bort i tvätten. De syns inte så mycket på bilden men jag vet att de är där. Men vad är väl en bal på slottet? :o)

Kommentarer


Kommentera inlägget här: