SKAPARLUST

Jag skapar av hjärtats lust, allt mellan himmel och jord.

Man tar en gammal duk...

Kategori: barnkläder

Mormors gamla finduk hade fått ett par kaffefläckar och en och annan oidentifierbar fläck och skulle knappast användas mer - som duk - men tillsammans med lite annat smått och gott i mina gömmor förvandlades den till två nya plagg.



Först en topp till mig själv. Mönster till livdelen kommer från Ottobre woman vårnumret. Jag hade inget passande tyg att kanta med, men lite färdig  blå snedslå som blivit över  från något tidigare projekt fick duga. Tyvärr  hade jag inte kantband nog så det räckte att kanta nederdelen, utan den fick vara som den var med rullsömmen från duken. Under bysten tänkte jag smock - som klänningsversionen- valde blå tråd på översidan. Här började det krångla REJÄLT. Inte själva sömnaden, onej, det gick som smort, men resårtråden ville inte dra ihop sig. Provade att ånga som det står i beskrivningen att man ska göra för att smocken ska dra ihop sig, men nej det funkade inte. Provade med svärmors strykjärn också för säkerhets skull eftersom mitt är ganska kasst. Det hela slutade med att jag fick sprätta knutarna jag gjort och för hand dra resåren till rätt rynk, tråd för tråd. Ganska irriterande... När överdel och kjoldel var sammanfogade var det enda som fattades den dolda dragkedjan, men någon sådan hade jag inte hemma i rätt längd eller färg heller för den delen. Det blev till att göra ett frånsteg från den tänkta ta-vad-du-har-grejen och köpa en i sybehörsaffären, men tekniskt sett är det ju inte augusti ännu... Inte förrän jag provade den färdiga toppen insåg jag mitt misstag - omlottdelen var lite väl djup och vidden i den korta nederdelen fick mig närmast att se ut som en gravid Dolly Parton under åttiotalets glansdagar. Provade att vika bort en del av vidden fram, men tyckte inte att det heller blev bra. Hade ju tänkt ha toppen på kräftskivan i helgen, men nu får vi se..

Raskt satte jag igång att rita och klippa ett nytt mönster till en annan topp i en stuv trikå, men när jag klippt till tyget kom jag på att jag nog måste vara världens sämsta faster som ännu inte sytt en enda klänning till lilla H. Sagt och gjort, lite rester från duken, de små bitarna snedslå som ännu fanns kvar och lite smal resår - voilá- en sval klänning till lilltjejen!



Mönstret kommer från en gammal handarbetstidning. Började med att kanta nederkanten på fram- och bakstycke  med snedslå. Därefter vek jag in sömsmånen i armhålet på framstycket och sydde med blå tråd en dekorsöm där. Vek ned dubbelt och gjorde en kanal för knytbandet runt halsen. Lite smal resår i en tunnel upptill på bakstycket gör att det sitter uppe. Slutligen sydde jag sidosömmarna, vek den allra sista biten snedslå i den blå nyansen fyrdubbel och sydde en stickning i ytterkanten. Trädde bandet genom tunneln framtill och knöt en knut i varje ände för att förhindra att knytbandet åker genom tunneln så lätt. Nu till det svåraste momentet - väntan och nervositeten för att se om den passar.

Kommentarer

  • Sofiiia säger:

    Nu har jag lagt till din blogg på favoriter-listan och den kommer nog att läsas väl! Mycket inspirarande & ojojoj så duktigt du är!!

    2008-09-18 | 14:51:51
    Bloggadress: http://sofew.blogg.se/

Kommentera inlägget här: