SKAPARLUST

Jag skapar av hjärtats lust, allt mellan himmel och jord.

Lite uppdatering

Kategori:

Tänkte uppdatera med lite bilder.


De färdiga båtdynorna som hann bli klara i tid. Blev mycket nöjd med resultatet med tanke på att det är första gången som jag klär om dynor. Ganska tidskrävande men definitivt inte så svårt som jag först trodde.



Jag sydde även nya gardiner till båten eftersom de gamla var solblekta. Garnfärgat rutigt bomullstyg från min vanliga tygbutik (Stoff & Stil). Gardinerna hann tyvärr inte bli klara till de nya ägarnas första titt, men väl till leveransen. Bilden är inte den bästa men allt blev så stressigt eftersom vi var iväg en vecka med husvagn och jag fick sy  alla gardiner på i princip en kväll för leverans dagen efter. Jag gillar tyget väldigt mycket - det ger en lite gammaldags känsla - och jag funderar faktiskt på att sy likadana gardiner till den nya båten så småningom.



En bild på ppapsen i sin solhatt som jag ju sydde i juni någon gång men som jag inte lyckats fånga på bild tidigare. Perfekt storlek för honom, täcker öron men lämnar synfältet fritt.



Slutligen en bild på L i sina retroshorts(har sytt likadana till H). Mönster från Lennartssons bok "Sy barnkläder i mjuka tyger". Väldigt enkel och bra modell, kanske att jag hade velat haft dem något lite längre i benen, men de funkar. Turkos jersey från Jny Design (kanintyg utan tryck) och brun muddväv från Stoff & Stil. Först kantade jag shortsens nederkant med muddväven - muddens räta mot shortsens aviga med en stickning och sen vek jag över kantbandet och vek in sömsmånen och fäste med en stickning genom alla tyglager. Här kom jag på att om jag syr den första stickningen med tråd i samma färg som shortsen så syns det inte så tydligt om sömmen skulle kika fram lite under kantbandet. Den avslutande stickningen sydde jag med brun tråd och vanlig nål istället för tvillingnål, det funkar om man har kantbandet fyrdubbelt. Därefter syddes ben- och grensömmen. Så slutligen midjan. Här gjorde jag olika på de båda shortsen. På Hs sydde jag först ihop resåren till en ring -  jag sätter de båda resårändarna lite omlott och syr samman med den mellanbreda satängsömmen (samma som till applikationer) men ökar stygnlängden lite. Sedan vände jag shortsen ut och in och vek ned midjan  runt resåren först ca en centimeter och sedan hela resårens bredd så en kanal bildas. Sydde genom tyglagren och resåren från avigan medan jag sträckte resåren. Till Ls byxa hade jag hunnit läsa Geckos tips(egentligen för overlock men funkar med vanliga symaskinens fuskoverlocksöm också) om hur man syr enkla linningar. Måste säga att det var superenkelt - tack gecko! Jag sydde linningen utan resåren i, men lämnade en liten bit att trä genom resåren. Sydde samman resåren på samma sätt som på Hs shorts och sydde sedan igen linningen.

Fler uppdateringar är att vänta inom kort - resten av familjen är på Öland två dagar - så jag har massor av sytid : )

Kommentarer


Kommentera inlägget här: