SKAPARLUST

Jag skapar av hjärtats lust, allt mellan himmel och jord.

Världens bästa farmor och farfar

Kategori:

I helgen, när U och jag var helt utslagna pga sjukdom, tog farmor och farfar hand om H&L. De hämtade från dagis på fredagen och sen fick barnen stanna hos dem till söndag middag. Jag vet inte vad vi hade gjort utan dem i helgen och det måste man ju tala om för dem. Stackars farmor råkade dessutom bli smittad och har legat sjuk sedan i måndags men är nu på bättringsvägen. Hur visar man då världens bästa farmor och farfar att de är guld värda? Köper en blomma och ett tack-kort? Nej, inte särskilt kreativt och därför har jag ikväll sytt en H&L-kudde som tack för helgen. Tänkte åka införbi svärmor imorgon fm med den, om hon inte släpar sig iväg till jobbet förstås.

Så till kudden: Jag ville inte göra ett örngott till sängen utan en prydnadskudde att ha i soffan. Sådana behövs inte tvättas lika ofta som ett örngott(litar inte helt på tvättäktheten på transferfilmen). Som mittenstycke offrade jag ännu en bit av mormors gamla underlakan. På den strök jag ett transferfoto(transferfilm finns på Panduro) som jag först skrivit ut på den vanliga skrivaren. Sidstycken och bakstycken är svart lintyg från Stoff & Stil. Runt bilden ett sammetsband från samma ställe. Bandet limmade jag först på med textillim innan jag fäste det med två raksömmar runt om.
Lite nervöst att sy till andra, jag syr ju mest till mig och barnen och de är ju inte särskilt kräsna när det gäller sömnaden, men jag hoppas att de ska uppskatta kudden trots att den inte är helt perfekt. Någon innerkudde som passade hade jag inte hemma så det blir till att besöka Jysk imorgon innan svärmor.

image44

Kommentarer

  • Ina säger:

    Filken fin kudde! De blir säkert jätteglada för den!
    Kramar från oss

    2008-01-31 | 09:37:10
  • www.syfroken.se säger:

    Vilken fin present!
    Kudden ser väldigt väsydd ut, så den kan bara bli succé!

    2008-01-31 | 20:18:44
    Bloggadress: http://www.syfroken.se
  • Mia säger:

    Tack! Lite ovant ännu att sy till andra *läskigt*. Farmor gillade kudden jättemycket (farfar var på jobbet vid besöket). Fick ytterligare lite kredit idag när jag (äntligen efter att de hängt här färdigsydda HUR länge som helst) lämnade tillbaka ett par insydda jeans till K. De satt verkligen som gjutna!

    2008-01-31 | 21:45:04
  • Josefin säger:

    Jättegullig kudde!!!

    Har aldrig provat att stryka på transferfilm, fungerar det bra??? Hur blir ytan på tyget? *nyfiken*

    2008-02-01 | 22:56:42
    Bloggadress: http://josefindesign.blogg.se
  • Mia säger:

    Har själv inte använt transfer så himla mycket. Sydde ett par fotbollströjor till H & L med transferfotbollar i höstas och de har ju tvättats flitigt och trycket har blivit rätt slitet tycker jag. Trycket på kudden tyckte jag blev lite plastigt, men det slits ju mindre än T-shirts. Att stryka på trycket är ett kapitel i sig när det är så stort som kuddtrycket. Fick hålla på VÄLDIGT länge för att det skulle fästa ordentligt i alla kanter. Kommer nog trots allt att göra några fler tryck, det måste ju göras fler kuddar! Mommo & moffa ska ju också ha kuddar *Ls kommentar på morgonen när jag visade kudden för dem*

    2008-02-04 | 09:03:08
    Bloggadress: http://pysselmia.blogg.se

Kommentera inlägget här: