SKAPARLUST

Jag skapar av hjärtats lust, allt mellan himmel och jord.

Tetranecessärer

Kategori: pyssel

För ett tag sen var det många bloggare och även en hel del sygalningar på sysidan som sydde trekantiga necessärer på löpande band. Jag tänkte sy två till killarna att ha med sig på övernattningar hos mormor och morfar eller farmor och farfar men det blev aldrig av...då. Idag har jag sytt tre stycken, en varsin till H och L och en som jag inte riktigt vet, kanske behåller jag den själv eller så ger jag bort den. Tetrorna är oerhört enkla att sy och tar inte alls lång tid heller, kan säkert gå på under kvarten, så de är den perfekta presenten att ge bort. Jag utgick från dragkedjornas längd = kortsidan och tog dubbla densamma till långsidan. Jag började med att sy fast dragkedjan i båda kortsidorna och sy dde sedan en stickning för att fästa sömsmånerna. Därefter vek jag necessären så att dragkedjan hamnade mitt fram och sydde botten. Vek därefter necessären så att dragkedjan hamnade överst och sydde kvarvarande söm(sidosömmen) . Om man vill ha en flärp att bära necessären i läggs den i innan man syr sidosömmen. Jag har använt vitt bomullsband och röd och blå snedslå som jag vek på mitten (fyrdubbelt). Vräng nu så att rätsidan kommer ut - voila! Vaxduken med glassarna på är en gammal rest, jag har bland annat sytt förkläden till H & L i den. De blå dragkedjorna har jag sprättat från U:s gamla kasserade arbetsbyxor. Det lila "tyget" är från ett par av mina gamla byxor(huha, inget jag direkt tagit på mig i dagsläget men så hade jag aldrig kommit i dem heller :-). Dragkedjan är köpt på Domus här i stan för en femma. Så här i efterhand inser jag att jag skulle ha valt en annan färg på flärpen till den lila, vitt ser så fesigt ut. Annars är jag rätt nöjd med resultatet i förhållande till arbetsinsatsen. Det som tog längst tid var sprättandet av dragkedjorna från byxorna och sen var det lite bök med stickningen på den lila tetran, symaskinenville inte mata fram tyget. Det löste jag med lite bakplåtspapper ovanpå tyget och vips gick det som smort! ( hade varit roligare med smörpapper här men, men...)
 
      

Kommentarer

  • www.syfroken.se säger:

    Åh, sådana hittade jag ett mönster på för snart 10 år sedan. Visst är de söta. Till påsk kan du sätta en näbb istället för dragkedja så har du gjort en kyckling.

    2008-01-19 | 12:00:22
    Bloggadress: http://www.syfroken.se
  • Mia säger:

    Ja, det är väl så att vissa saker kommer igen. Jag hittade ett mönster på näsduksfodralen som alla har pippi på i en av min mammas gamla handarbetstidningar från typ 80-talet eller något sånt. Har sett tetrorna både som kyckling/höna och som hundskitpåsar tidigare, men det finns säkert fler användningsområden.

    2008-01-19 | 20:35:57

Kommentera inlägget här: