SKAPARLUST

Jag skapar av hjärtats lust, allt mellan himmel och jord.

Gott nytt år!

Kategori:

 Nyåret firades lugnt på hemmaplan då jag jobbade(igen). Det har varken blivit något bloggat eller särskilt mycket sytt med hela familjen ledig och hemma, och jag själv på jobbet emellanåt, men i morgon börjar mannen att arbeta och då ska väl vardagen återgå till sin vanliga lunk igen. Barnen och jag ska vara hemma två dagar till innan det åter är dax för dagis igen. Jag hoppas hinna sy lite imorgon medan de leker men vem vet?

Jag har gått och blivit med ny symaskin - det blev en Emerald 183 - och det är helt underbart att sy med den! Jag har förvisso inte sytt så mycket ännu men allt har flutit på smärtfritt. Färdade ett UFO häromdagen, en "spöktröja" som påbörjades någon gång i oktober men som vid provning visade sig vara för kort! Grrr, blir man inte sur när sådant händer helt utan förvarning. Man vet att man följt mönstret till punkt och pricka och ändå blir det fel. Nu plockades alltså tröjan fram igen och i nederkanten syddes en extra bit tyg som förlänging och ärmarna fållades, färdigt på en kvart! Blir dock inte en andra tröja av samma mönster så pojkarna får väl turas om eller så...Syr ju annars alltid två utav allt! Tyvärr har jag ingen bild på tröjan då L hade den på sig under nyårsfirandet och spillde lite på den. Hittade för övrigt inte den idag på morgonen när jag skulle reka smutstvätt, efter idogt letande återfanns den oskadd men skrynklig under Ls kudde. ..Han hade helt enkelt bytt plats på pyjamaströja och spöktröja under den sena timmen.

Tänkte svänga ihop en enkel ärmlös tunika/klänning till mig själv inför nyårsfirandet och påbörjade projektet under söndagskvällen men som vanligt när jag räknar med att något ska gå snabbt och lätt gick inget som jag ville. Tog mönstret från ett topmönster i Allt om handarbete och förlängde detta. Längden är bra, vidden nertill funkar ,men av någon outgrundlig anledning tycks mönsterkonstruktören tro att alla som kräver lite större storlekar automatiskt har enorma överarmar...Det är iaf den enda anledning jag kan komma på till varför tunikan glipar vid ärmhålen. Får väl sy insnitt ut från bysten och se om jag kan rädda spektaklet. Vilken tur att det inte var något "dyrt" tyg utan bara en stuv från Stoff och Stil. Funderar även på att bandkanta hals- och ärmhål men vi får se om jag har tyg så att det räcker. Ska nog gå och klippa till kantbanden nu på studs, annars är risken stor att även detta "enkla" projekt blir ett UFO i mina gömmor.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: