SKAPARLUST

Jag skapar av hjärtats lust, allt mellan himmel och jord.

Babybyxor och baströja

Kategori: barnkläder

Pratade med mamma M förra veckan om lilla H behövde några fler kläder och hon hade lite dåligt med byxor att matcha till alla rosa bodies. Eftersom jag inte sytt babykläder tidigare började jag med att sy ett par provbyxor i stl 56. Mönstret kommer från Ottobre (nr 1/2004). Frambyxan är ett helt stycke medan bakbyxan består utav två delar. Jag tyckte att mönstret såg stort ut så jag klippte utan att lägga till för sömsmånen. Det rosa tyget är kommer från en av mina sweaters och den vita mudden är från Stoff och Stil. Byxan skulle ha gått snabbt och enkelt att sy, men när jag skulle sy fast muddarna kom jag fram till att friarmen var för tjock för att det skulle kunna gå på mitt  gamla vanliga sätt. Så det blev till att sprätta sidsömmar och mudd och sedan sy fast mudden igen och avsluta med sidosömmen. Annars har jag varit supernöjd med maskinen hittills, bortsett den, i mitt tycke, något klena nålträdaren. Imorgon kommer kanske M och H förbi och då får vi se hur byxan ser ut på. 



Avslutade även ett tidigare påbörjat, men avstannat, projekt ikväll. En baströja med raglanärm i stl 122. Den är nog lite i största laget ännu, men vi får se imorgon och de växer ju i den om inte annat. Mönster från Ottobre igen, minns inte vilket nr riktigt men något av de äldre. Sydd i  en glad grön trikå från Stoff och Stil, vit mudd från samma ställe. Provade sticka ned sömsmånen med täcksöm, tyckte dock att den bubblade sig lite hur jag än gjorde. (Tips på hur man undviker bubbel mottages tacksamt!)



Var förbi den lokala sybehösaffären tidigare ikväll för att inhandla lite brun muddväv till flera kommande projekt, men tyvärr hade damen där slut på den och skulle inte få in mer. Ett besök till den lokala tygbutiken är sällan värt besväret eftersom ägaren knappast har öppet mer än högst sporadiskt och de flesta tygerna som finns är från den tiden när jag följde med mamma dit och nuvarande ägarens fader stod för butiken. Talade med damen i sybehörsaffären om var jag kunde tänkas hitta muddväv och det blir till att köra en bit. Antingen 5 mil till en butik som jag inte har hundra koll på var den ligger eller sortiment eller ner till Gittes som ju är ungefär det dubbla skulle jag tro. Ett tredje alternativ är att åka hela vägen ner till Malmö och Stoff och Stil, men då går ju i princip en hel dag. Beställa går ju också, men jag skulle vilja ha tyget nu och S&S tar ju typ två veckor på sig. Jaja, vad är väl en bal på slottet.....

Kommentarer

  • Josefin säger:

    Vad mycket du hinner med nu! Vad roligt! Syr du din täcksöm på overlock eller på vanlig maskin? Overlock rekomenderar jag starkt i alla fall, då går det inte att misslyckas och få "bubbel" om man har rätt inställningar! Syr man på vanligt maskin kan det bubbla sig för att man drar lite i tyget, eller att mataren matar ojämt. Det är ju lite klurigt med trikå.

    Ett annat tips. Är friarmen för stor för en mudd, sy den från insidan istället för att trä den över friarmen. Svårt att förklara, kolla in denna bilden om du inte förstå.

    http://josefindesign.blogg.se/images/mudd_002_1202840766.jpg

    2008-02-12 | 19:27:43
    Bloggadress: http://josefindesign.blogg.se

Kommentera inlägget här: